donderdag 7 december 2017

Dames en heren,

Onlangs kreeg ik een mail van een inwoner die mij vroeg waarom hij bij het digitaal aanvragen van tuinafvalzakken moest aanvinken of hij man of vrouw was. Ik vond dat zelf eigenlijk ook vreemd en dus deed ik navraag. Onze ambtenaren vertelden me dat we naar het geslacht van inwoners vragen omdat we die informatie nodig hebben wanneer we een berichtje terug moeten sturen. Dan willen we immers beginnen met ‘geachte heer of mevrouw’. Op dat moment begreep ik dat het ingewikkelder was dan ik dacht.

Ik heb vroeger geleerd om beleefdheidsvormen te gebruiken als ik een brief schrijf. Mensen van mijn generatie vinden het netjes om een brief of mail te beginnen met ‘Geachte heer of mevrouw ‘. Daaruit spreekt respect. Voor mij voelt het ongemakkelijk om een reactie te beginnen met ‘Geachte Jansen’. Ik vind dat onpersoonlijk en het klinkt niet zo beleefd. Dat geldt ook voor toespraken. Ik ben gewend om in speeches het aanwezige publiek toe te spreken met ‘Dames en heren’.

Beleefdheidsvormen zijn sterk tijdsgebonden. Velen van ons kregen mee dat ze "met twee woorden" moesten spreken: “ja, mama” of “nee, meester”. Daarom gaf de mail mij wel stof tot nadenken. Eind van de zomer stond genderneutraliteit volop in de belangstelling. De NS stapte over op genderneutrale communicatie. In plaats van het ‘dames en heren’ hoor je nu ‘beste reizigers’. Begin augustus meldde de NOS dat tientallen Nederlandse gemeenten een genderneutraler beleid overwegen.

Uit onderzoek dat de NOS had laten doen bleek dat tientallen gemeenten overwegen maatregelen te nemen om genderneutraler te worden. Een klein aantal heeft al maatregelen genomen. Enkele gemeenten richten zich op gender neutraal taalgebruik. De ambtenaren daar spreken inwoners niet meer aan met ‘dames en heren’ om meer rekening te houden met mensen die zich noch man noch vrouw voelen. Sommige gemeenten hebben inmiddels genderneutrale toiletten. Geen aparte dames- en herenwc’s meer dus.  Andere hebben een aanpak ontwikkeld naar werk voor transgender personen.

Stichtse Vecht heeft geen concreet genderneutraal beleid. Dat betekent niet dat het thema genderneutraal in onze gemeente niet speelt. We hebben er aandacht voor en volgen de ontwikkelingen met belangstelling. Voor ons is vooral belangrijk dat we aansluiten bij de diversiteit van onze inwoners. Wij willen zorgvuldig met al onze inwoners omgaan en niemand uitsluiten. We hechten waarde aan een respectvolle, transparante en integere wijze van communiceren met al onze inwoners. Iedereen mag bij ons zijn wie hij is. Iedereen kan mee doen in Stichtse Vecht!

Bij het bestellen van een tuinzak krijgt u voorlopig nog de vraag of u man of vrouw bent. Geslachtsinformatie zit als een rode draad in onze systemen. We gaan er over nadenken of dit anders kan of moet. Ik ben benieuwd naar uw mening.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten