vrijdag 27 oktober 2017

Woningoverval


Vorig week keek ik naar het tv-programma Opsporing Verzocht. Dit programma besteedt regelmatig aandacht aan niet-opgeloste woningovervallen. Een woningoverval is niet de meest voorkomende, maar wel één van de meest ingrijpende vormen van criminaliteit en onveiligheid in de wijk. Het zal je maar overkomen. Bij het zien van dit programma realiseer ik me elke keer weer hoe vreselijk zo'n overval moet zijn voor de slachtoffers. Je wordt nota bene direct in je eigen veilige woonomgeving bedreigd. Vaak zet de overval iemands leven emotioneel voor langere tijd op zijn kop. Daarnaast is vaak sprake van lichamelijk letsel, omdat de daders de slachtoffers (soms zeer ernstig) mishandelen of verwonden. Het is dan ook zeer terecht dat de politie er alles aan doet om deze laffe misdrijven op te lossen.

Het oplossen van overvallen in onze regio heeft een zeer hoge prioriteit. De politie zet daar veel tijd en capaciteit voor in. De publiciteit via programma's als Opsporing Verzocht speelt daarbij een belangrijke rol. Aan de hand van in scène gezette en gefilmde reconstructies wordt een woningoverval nagespeeld om te laten zien waartoe overvallers in staat zijn.



De ochtend nadat ik naar Opsporing Verzocht had zitten kijken kreeg ik een telefoontje van de teamchef van de politie. Hij vertelde me dat er die nacht een woningoverval was gepleegd in Maarssen. Deze zaak was echter ook al opgelost. Dankzij het snelle en doortastende optreden van zowel de slachtoffers als de politie, stond de politie al voor de deur toen de daders nog binnen waren. Op het moment dat ze uit de woning op de vlucht gingen, zijn de uit Amsterdam afkomstige daders door de politie in de kraag gepakt. Ik heb de politie daarvoor uiteraard mijn complimenten gegeven. Ik ben hartstikke trots voor de manier waarop ze deze zaak aangepakt hebben.

Door goede preventiemaatregelen proberen we het aantal overvallen omlaag te brengen. Als toch een overval wordt gepleegd, grijpen alle partijen onmiddellijk in om de overvaller op te sporen en te laten berechten, en recht te doen aan het slachtoffer.

Ook u kunt een steentje bijdragen aan een veilige leef- en woonomgeving in uw wijk. Door alert te zijn en verdachte situaties direct bij de politie te melden via 112 of door deel te nemen aan een WhatsApp-buurtpreventiegroep. Via dit middel maken buurtbewoners elkaar attent op zaken, die spelen in de buurt, houden zij samen een oogje in het zeil en kunnen ze sneller verdachte situaties melden bij de politie. Net als de politie juich ik het initiatief van een WhatsApp-groep van harte toe. Buurtbewoners kunnen immers extra ogen en oren zijn in de wijk. Zo geven we samen een duidelijk signaal af richting mensen met minder goede bedoelingen. Want elke woningoverval is er één teveel.

Tot ziens.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten