vrijdag 21 oktober 2016

Vechtwandelingen


Begin dit jaar las ik dat de Vechtplassencommissie 5 kenniswandelingen ging organiseren voor mensen die geïnteresseerd zijn in de geschiedenis van de Vecht. Ik was direct enthousiast en ik heb me aangemeld. Dus liep ik de afgelopen maanden onder leiding van deskundige gidsen 5 zaterdagochtenden in het gebied langs de Vecht vanaf de monding in het IJsselmeer bij Muiden tot aan Breukelen. Het resterende deel van de Vecht naar Utrecht is misschien goed voor een volgende reeks wandelingen?
Begin dit jaar las ik dat de Vechtplassencommissie 5 kenniswandelingen ging organiseren voor mensen die geïnteresseerd zijn in de geschiedenis van de Vecht. Ik was direct enthousiast en ik heb me aangemeld. Dus liep ik de afgelopen maanden onder leiding van deskundige gidsen 5 zaterdagochtenden in het gebied langs de Vecht vanaf de monding in het IJsselmeer bij Muiden tot aan Breukelen. Het resterende deel van de Vecht naar Utrecht is misschien goed voor een volgende reeks wandelingen?
De Vecht is onlosmakelijk verbonden met onze gemeente. De rivier stroomt door 7 van de 12 dorpen. Deze dorpen zijn ontstaan aan de oevers van De Vecht. Daardoor is de meest historische en interessante bebouwing daar terug te vinden. De Vecht en de omliggende dorpen zorgen voor een uniek en hoogwaardig landschap waar veel inwoners trots op zijn en waar veel bezoekers naar komen kijken.
De Vechtplassencommissie zet zich in om de kwaliteiten van het landschap, de natuur en cultuur te behouden en te versterken. Die doet dat met oog voor het verleden, maar nadrukkelijk óók vanuit de wetenschap dat eigentijdse ontwikkelingen mogelijk moeten zijn. Zo speelde de Vechtplassencommissie een belangrijke rol bij de totstandkoming van Op Buuren.  De commissie introduceerde het zogeheten ‘Vechts Bouwen’, waarbij de cultuur- en natuurhistorie van de Vechtstreek wordt benut bij woningbouwprojecten. 
Meer informatie vindt u op de site van de Vechtplassencommissie.
Met een flinke groep geïnteresseerde deelnemers kwam ik bij het historische sluizencomplex in Muiden, leerde ik van alles over de oude porselein-industrie in Weesp en ontdekte ik de geweldige tuin van Slot Loenersloot. In Breukelen leerde ik van alles over de geschiedenis van de Pieterskerk en genoot ik van het geweldige uitzicht vanaf de toren van dit oudste gebouw van Breukelen. Wist u dat dit kerkgebouw op de lijst staat van de 100 meest bijzondere kerken van Nederland? Afgelopen zaterdag was ik voor de laatste wandeling in Loenen aan de Vecht. Onder de enthousiaste en deskundige leiding van Juliette Jonker doorkruisten we het oude dorp in het gebied tussen molen De Hoop en de locatie van het voormalige kasteel Kronenburg.
Wat mij tijdens de wandelingen uit de verhalen van de gidsen al was opgevallen, werd in Loenen aan de Vecht opnieuw bevestigd. Als het gaat om ons erfgoed maakte de gemeente in de vorige eeuw,  vanuit de noodzaak om  werkgelegenheid en economie te stimuleren, vaak keuzes die geen recht deden aan het behoud van het erfgoed. Het waren keuzes waar de inwoners het niet mee eens waren. Al die mooie historische plekken zijn vooral bewaard gebleven dankzij de grote inzet van de inwoners van het gebied. Dat is dus vooral een groot compliment aan onze inwoners, nu en in het verleden. Gelukkig zijn er ook vandaag de dag nog veel mensen die zich inzetten voor het behoud van ons cultureel erfgoed.
Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten