zondag 6 maart 2016

Toespraak

Als burgemeester word ik met enige regelmaat gevraagd om ergens een toespraakje te houden. Niet alle toespraken zijn hetzelfde, de een vraagt veel meer voorbereiding dan de andere. Gaat het om een onderwerp dat mij na aan het hart ligt dan kan de voorbereiding beperkt blijven tot een paar notities die de verhaallijn bevatten. Wanneer het onderwerp wat verder van me af staat, of wanneer het een belangrijke toespraak is dan schrijf ik de tekst meestal uit. Soms doe ik dat zelf, maar meestal vraag ik de ambtenaren om een voorzet te doen.

Met betrekking tot de toespraak die ik dit jaar bij de dodenherdenking in Maarssen mag houden, ga ik een heel andere aanpak kiezen. Daarvoor ging ik afgelopen week op bezoek bij een groep 5-VWO leerlingen van het Niftarlake College in Maarssen. In het kader van de les maatschappijleer zullen zij mijn toespraak gaan schrijven. Alhoewel ik natuurlijk altijd zelf verantwoordelijk blijf voor de inhoud van de toespraak, heb ik ze redelijk veel vrijheid gegeven met betrekking tot de inhoud van de tekst. Ik vertrouw erop dat ze daar goed mee om zullen gaan.

Uiteraard blijft 4 mei een dag waarop we de mensen herdenken die waar ook ter wereld zijn omgekomen voor onze vrijheid. Maar daarnaast zie ik een tendens waarop 4 mei steeds meer een dag is waarop we nadenken over het belang van onze vrijheid voor de toekomst. Dat was voor mij de aanleiding om de jonge generatie te vragen mijn tekst te schrijven. Nu de oorlog weer zo dichtbij is, de eenheid in Europa afbrokkelt en het naleven van vluchtelingenverdragen zoveel weerstanden oproept, ben ik benieuwd hoe zij zullen omgaan met het thema van de komende dodenherdenking: 'Vrijheid geef je door.'

Mijn bezoek aan deze 5-VWO groep was deze week overigens niet de enige activiteit in het kader van de vrijheid. Na consultatie met de gemeenteraad zette ik afgelopen maandag mijn handtekening onder mijn aanmelding bij de organisatie 'Mayors for Peace'. Deze internationale organisatie is opgericht in 1982. Destijds was het doel vooral om te komen tot nucleaire ontwapening, maar daarnaast gaat het ook om de aanpak van armoede in de wereld, het vluchtelingenprobleem en de aanpak van schending van mensenrechten.

Sinds de oprichting hebben burgemeesters over de hele wereld hun handtekening gezet onder dit initiatief. Op 1 februari jl. waren meer dan 6.991 gemeenten in 161 landen lid van Mayors for Peace, waarvan 138 Nederlandse gemeenten.

Tot ziens.

2 opmerkingen:

  1. Ik ben nooit zo bezig met politiek, de lokale overheid of hoe de burgemeester zich profileert. Maar moet zeggen dat ik deze wijze van je werk doen eigenlijk wel kan waarderen. Goed werk! Ben benieuwd op 4 mei.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik natuurlijk ook. Ik wacht het af.

    BeantwoordenVerwijderen