zondag 13 maart 2016

Referendum

Topdossier
Een tijdje geleden hebben we in het college besloten gaan werken met 'topdossiers'. Het gaat om onderwerpen die voor het hele college belangrijk zijn en daarom extra prioriteit en aandacht krijgen. Om de ontwikkelingen binnen deze topdossiers goed te volgen, hebben we afgesproken om voor ieder topdossier een werkbezoek te organiseren.

Afgelopen dinsdag waren we in het kader van het topdossier 'Duurzaamheid' op bezoek bij LomboXnet in Utrecht. Daar namen we o.a. kennis van mogelijkheden van zonne-energie in combinatie met electrisch rijden, leerden we hoe de gemeente Zeist zonder extra kosten al haar gebouwen duurzaam had gemaakt en hoorden we dat Nul op de Meterwoningen steeds populairder worden.

Referendum
Op 6 april aanstaande kunnen alle stemgerechtigde inwoners naar de stembus om hun mening te geven over het associatieverdrag tussen de Europese Unie en de Oekraïne. Als burgemeester ben ik verantwoordelijk voor de voorbereidingen en de uitvoering van dit referendum. Aangezien meer dan 400.000 Nederlanders middels hun handtekening lieten zien dat ze dit referendum belangrijk vinden, vind ik het ook belangrijk om dit goed te organiseren. Dat betekent dat we in Stichtse Vecht hetzelfde aantal stembureaus open hebben als bij verkiezingen en dat we ons best doen om een goede opkomst te krijgen. Een veelbesproken initiatiefnemer van dit referendum, Jan Roos, was afgelopen week in Breukelen om mij daarbij te helpen. Het resultaat daarvan ziet u binnenkort.

Ook ben ik deze week begonnen  met het beantwoorden van vragen van inwoners rondom het referendum. Met vragen kunt u de komende tijd terecht op www.facebook.com/gemeente.stichtsevecht

Politeia
Donderdagavond mocht ik studenten van studievereniging Politeia uit Utrecht toespreken over mijn ervaringen na ruim een jaar burgemeester. Samen met burgemeester Koos Jansen van Zeist en oud- burgemeester Job Cohen van Amsterdam mochten we de studenten staats- en bestuursrecht  een beeld voorhouden van de burgemeester anno 2016. Leuk om te doen en bijzonder om te merken dat je jonge mensen enthousiast kunt maken voor ons werk. Ik deel mijn verhaal ook graag op andere plekken, dus als u een goede gelegenheid weet, laat het me dan weten. Ik kom graag langs.



NL-Doet
Om het belang van vrijwilligerswerk nog eens te onderstrepen was ik vrijdag in de wijk Antilopespoor in Maarssenbroek. In het kader van de aktie NL Doet van het Oranje Fonds heb ik daar geholpen met het aanbrengen van verwijsbordjes. Dit was een initiatief van de Stichting Antilopespoor om de bewegwijzering in deze 'bloemkool' wijk te verbeteren.





Brandweer
Zaterdag was ik tenslotte in Groenekan. Daar deden een aantal brandweerkorpsen uit onze gemeente mee aan een regionale brandweerwedstrijd. Behalve een spannende wedstrijd, is dit natuurlijk ook een uitstekende manier om in een realistische omgeving te laten zien hoe goed men tegenwoordig is voorbereid op calamiteiten. De mensen van onze brandweerpost Maarssen eindigde op de 2e plaats en Kockengen op de 3e plaats zodat ik als trotse burgemeester naar huis kon.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten