zondag 3 januari 2016

Jaaroverzicht

Laat ik beginnen om u allen een heel bijzonder 2016 toe te wensen. Ik hoop u ook in het nieuwe jaar allemaal weer te ontmoeten en samen aan de slag te gaan voor een betere wereld.

2015 was voor mij een bijzonder jaar. Na mijn installatie op donderdag 29 januari volgde een uitgebreide kennismaking met de gemeente, werkbezoeken aan de kernen, bezoeken aan verschillende bedrijven en Nijenrode. Ik ben op stap geweest met alle fracties uit de gemeenteraad.

Vrijdag 30 januari 2015 begon ik met een kennismaking met de pers, en een eerste officiële activiteit: bezoek aan een 100-jarige. Na mijn oproep om bij de inwoners aan te mogen schuiven voor het avondeten kreeg ik maar liefst 107 aanmeldingen, waardoor mijn agenda tot en met eind januari 2016 nog is gevuld. Het is een geweldige kennismaking met een dwarsdoorsnede uit de bevolking van Stichtse Vecht en haar 12 kernen.

Er waren ook minder leuke gebeurtenissen. Het overlijden van wethouder Henk van Rhee op 20 februari was een gebeurtenis die ik niet snel zal vergeten evenals het aftreden van raadslid Kathalijne de Kruif, eind februari.

Er waren ook verkiezingen voor de Provinciale Staten en de Waterschappen op 18 maart. Voor de eerste keer beide verkiezingen samen. Ik heb die dag zoveel mogelijk stembureaus in de kernen bezocht.

Gedurende de zomer en het najaar gingen we met het college op kernentoer. Alle kernen werden bezocht en tegelijk hebben we kennisgemaakt met veel inwoners van jong tot oud. We kregen veel leuke reacties op sociale media.

Begin mei schreef ik mijn 100-dagen brief aan de gemeenteraad. In deze brief beschreef ik mijn observaties van de eerste 100 dagen en gaf ik suggesties voor de agenda van de toekomst. Als uitwerking op deze brief schreef ik Focus op Overmorgen, een essay over de toekomst van de gemeente en haar bestuur.

Ik genoot van de twee maandelijkse naturalisatieceremonie. Het welkom heten van nieuwe inwoners en hen de Nederlandse nationaliteit overhandigen blijft een bijzondere gebeurtenis.

Uiteraard waren er ook andere gebeurtenissen waarbij ik de ambtsketen mocht dragen: 

  •  60-jarige huwelijken: 50 echtparen
  •  65 jarige huwelijken: 7 echtparen
  • 100-jarigen: 7 inwoners
  • Lintjesregen 24 april: 8 gedecoreerden
  • Koningsdag 27 april
  • Nationale Herdenking, 4 mei
  • Bevrijdingsdag 5 mei
  • Gedecoreerdenmiddag 5 mei
  • Veteranenbijeenkomst, juni
  • Het bezoek van de commissaris van de Koning op 10 september
  • Het bezoek van het college van Gedeputeerde Staten op 24 november
  • Bijzondere onderscheidingen, zoals topkok Paul Fagel in Naarden en brandweerman Paul Verhoeven uit Kockengen

Verder:

  • heb ik vele boekjes ontvangen, o.a. Gouden Bochten over de geschiedenis van de Vecht
  • diverse openingshandelingen verricht, bijvoorbeeld de opening van het Vechtstreekmuseum
  • kunstwerken onthuld in Loenen
  • diverse activiteiten bijgewoond op Nijenrode
  • was ik verschillende keren aanwezig bij de viering 750 jaar Vreeland
  • heb ik meegedaan aan NL Doet  
  • heb ik een defilé afgenomen bij de avondvierdaagse in Maarssen
  • was ik aanwezig bij de vrijwilligersavond
  • gaf ik het startschot voor de Santa Run
  • nam ik deel aan verschillende loopjes, zoals Nederlands kampioenschap veldloop Gemeenten
  • was ik aanwezig bij de Dudok de Wit herdenking en aanwezig bij een bijzondere Matthäus Passion in Loenen
  • hield ik diverse spreekbeurten: banken en Regionaal Historisch Centrum (over digitaal archief)
  • werkte ik mee aan een aflevering van het EO-programma Geloof en een Hoop Liefde, waarin in april gedurende een week Breukelen centraal stond
  • was ik jurylid bij de Vaarparade op 13 september en liep ik zomerstage van 10 tot 17 augustus bij verschillende organisaties en instellingen.

Ik bracht bezoeken aan scholen (bijvoorbeeld Brocklede, KBS De Pionier) en heb meegedaan aan het Nationaal School Ontbijt en gesprekken gevoerd met jongeren.

De discussie rond het vertrek van Jaap Verkroost in november zal ik niet snel vergeten. Het was een ontwikkeling waarbij ik aan den lijve ondervond hoe complex de rol van burgemeester soms kan zijn. 

Uiteraard waren er ook intochten van Sinterklaas.

In december stelde de gemeenteraad een integraal veiligheidsplan vast voor de periode 2016-2018. Met de veiligheidspartners en de inwoners hebben we hard gewerkt aan het verder verbeteren van de veiligheid in Stichtse Vecht. De criminaliteitscijfers ontwikkelen zich nog steeds gunstig en dat willen we in 2016 zo houden.

Er waren ook bijzondere gebeurtenissen binnen de veiligheidsportefeuille zoals:

  •  een grote brand ’s nachts bij een boerderij in Nieuwersluis op 7 mei
  • de afgelasting van Ultrasonic vanwege noodweer op 25 juli
  • de verdrinking van een 14-jarige jongen in de Maarssenveense Plassen op 24 augustus
  • de crisisnoodopvang voor 120 vluchtelingen in Kockengen van 22 tot 28 september
  • de discussie rondom de vestiging van een AZC binnen de gemeente

Het was een bijzonder jaar waarover ik u onder andere verslag heb gedaan via sociale media. Daar ga ik in 2016 mee door. 

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten