woensdag 12 augustus 2015

Zomerstage 3, Snavelenburg

Vanmorgen moest ik me voor mijn derde stagedag al vroeg melden aan de balie van Careyn Snavelenburg. Snavelenburg is een sinds 1996 gevestigd verpleeghuis in Maarssen. Het centrum biedt zorg aan 60 psychogeriatrische en 60 lichamelijk hulpbehoevende ouderen.

Na een vriendelijke ontvangst met een kop koffie kreeg ik een uitgebreide rondleiding. Daarna mocht ik de handen uit de mouwen steken bij de afdeling Somatiek en heb ik een kijkje genomen bij de dagbehandeling. Daarna mocht ik voor een aantal bewoners voorlezen  uit het boek 'Bekende oude volksverhalen' (foto). Het spannende verhaal maakte grote indruk om mijn gehoor.

Tussendoor voerde ik leuke gesprekken met de bewoners. Het feit dat de burgemeester vandaag op visite was, leverde voor de meeste mensen meer dan voldoende gespreksstof op.

Aan het einde van de ochtend sprak ik met de eindverantwoordelijke regiomanager van Careyn. Zij vertelde me wat er allemaal komt kijken bij de organisatie van deze vorm van zorg en tegen welke dilemma's men daarbij aanloopt.

Het was alweer een tijdje geleden dat ik de gelegenheid had om eens op deze manier een kijkje achter de schermen te nemen van de ouderenzorg. Het was voor mij weer een bevestiging van het grote respect dat ik heb voor het werk dat de verzorgenden elke dag opnieuw met veel inzet doen. Belangrijk werk dat niet altijd even makkelijk zal zijn. Laat ik daarbij vooral de vrijwilligers niet vergeten. Veel mensen zetten zich belangeloos in om de bewoners van dit centrum iets extra's te geven. Complimenten daarvoor.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten