maandag 10 augustus 2015

Zomerstage 1, Nyenrode

Sinds 6 jaar maak ik er een gewoonte van om tijdens het zomerreces een week uit te trekken voor mijn zomerstages. In die week trek ik, meer dan gewoonlijk, tijd uit om kennis te maken met bedrijven en instellingen binnen de gemeente. Toen ik begin juni een oproep deed om suggesties te doen, kreeg ik maar liefst 30 stagevoorstellen binnen. Uit deze stuk voor stuk mooie voorstellen, heb ik een selectie gemaakt. Deze week kunt u elke dag een kort verslag van me tegemoet zien.                  

Mijn eerste stagedag stond volledig in het teken van de universiteit Nyenrode. Zij hadden een bijzonder programma opgesteld, dat niet alleen in het teken stond van het onderwijs. Ook de instandhouding van het landgoed en de monumentale gebouwen en het studentenleven op de campus kregen ruim aandacht.

Voor het geval u mocht twijfelen of ik tijdens mijn zomerstage ook mijn handen uit de mouwen steek, wil ik die twijfel maar direct wegnemen. De dag begon al direct met het voeren van de struisvogels, de herten en de pauwen die van oudsher een plek in het landgoed hebben. Later op de dag werd dat gevolgd met een opdracht om een handje te helpen bij het snoeien in de rozentuin. Uit gesprekken later op de dag werd me duidelijk op welke manier het landgoed en de universiteit elkaar versterken. Dankzij het landgoed weet men op Nyenrode een unieke en inspirerende omgeving te bieden, waar het goed werken en leren is. Voor veel studenten is die omgeving een belangrijke reden om juist voor deze universiteit te kiezen.

Behalve het werk buiten mocht ik vandaag ook aanzitten bij een vergadering van de 'University Board' (foto). Daar kreeg ik een aardige indruk van wat er zoal aan de orde komt bij het besturen van deze enige private universiteit van Nederland. Zo kreeg ik o.a. te horen waarom sport een steeds belangrijkere plaats inneemt in het programma en spraken we over de relatie tussen de gemeente en de universiteit.

Samen met de 'dean of campus' en de vice-voorzitter van de studentenvereniging kreeg ik vervolgens een interessante rondleiding op de campus en in de verschillende voorzieningen van de vereniging. Uiteraard mochten de barvoorzieningen niet ontbreken. Bijzondere plekken waarover veel sterke, mooie en soms ook verzonnen verhalen de ronde doen. O
ok in dat opzicht is Nyenrode een volwaardige universiteit.

Ter afsluiting van mijn eerste dag mocht ik een kijkje nemen op de werkplek van de beiaardier van Nyenrode, helemaal boven in de kasteeltoren. Het oude carillon is van uitzonderlijk hoge kwaliteit, zo wist de beiaardier me te vertellen. Mooi om te zien dat men het op Nyenrode belangrijk vindt om ook deze voorziening te behouden. Bovendien was het uitzicht over de gemeente vanaf de kasteeltoren adembenemend. (foto)

Vlak voor mijn vertrek ben ik nog even binnengelopen bij Misa Dzoljic, de rector van Nyenrode. Met hem sprak ik de dag nog even door en bedankte ik hem voor deze inspirerende stagedag. Als burgemeester ben ik trots op het feit dat we Nyenrode binnen de gemeente hebben.

Tot morgen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten