zaterdag 6 juni 2015

Ultrasonic

Het was de week van de jaarlijkse ledenvergadering van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Zo'n 2500 gemeentebestuurders uit het hele land kwamen in Apeldoorn bijeen om te netwerken, te vergaderen over de koers van de vereniging en te leren van anderen. Dit jaarlijkse netwerk hoogtepunt moest ik de afgelopen 4 jaar aan me voorbij laten gaan, de VNG is er immers niet voor de provincie. Het was goed om weer terug te zijn. Het VNG congres is de moeite waard. Er zijn maar weinig gelegenheden waar je in twee dagen zoveel contacten legt, zoveel gesprekken voert en zoveel ideeën opdoet als bij dit congres. Het helpt mij om m'n werk beter te doen.

Maar het VNG congres was niet het enige deze week. Op maandag was ik bij het Districts Veiligheids College. Dat is het regulier overleg van een tiental burgemeesters in het district Utrecht-West. In dit verband praten we circa 4 keer per jaar met Politie en het Openbaar Ministerie over onderwerpen op het gebied van openbare orde en veiligheid. Zaken als jihadisme, georganiseerde criminaliteit, etc., stoppen niet bij de gemeentegrens en dus is samenwerken een must.

Afgelopen week was ook de week waarin collega burgemeester Gerritsen van de gemeente
Ultrasonic
Haaksbergen zijn ontslag bij de koning moest indienen vanwege het ongeluk met een monstertruck, september 2014. Daar moest ik wel bij stil staan, omdat ik zelf deze week de vergunning ging ondertekenen voor het Ultrasonic Festival. Dat festival met circa 10.000 bezoekers, wordt op 25 juli gehouden op het strand van de Maarsseveense Plassen. Volgens de site van de organisatie belooft het Ultrasonic Festival ook dit jaar weer een van die festivals te worden, waar je nog maanden over napraat. "Dikke line-up, vette shows, leuke mensen, zon op je bol, wat wil je nog meer?" Met de monstertruck nog vers in het geheugen, heb ik de vergunning samen met de ambtenaren nog maar eens kritisch doorgenomen.

Leuke en verrassende dingen waren er natuurlijk ook weer deze week. Zo schoof ik maandag voor het avondeten aan, bij de mensen van 'Pratend Breukelen' en donderdag bij Eugenie Hodes en Gerth Molenaar en hun dochter in Maarssen.

Een bijzondere lunchdate had ik donderdag bij groep 6 van CSV de Ridderhof in Vreeland (foto). Compleet met ambtsketen genoot ik van een mooie overblijflunch en een prettig gesprek met deze kids. Ze waren speciaal voor hun burgemeester allemaal op school gebleven tussen de middag.

Tenslotte was ik vrijdag op stap met de VVD-fractie uit de gemeenteraad. Met een middagtemperatuur van ruim 30 graden werd het een warme ontmoeting. Deze begon in de schaduw van het terras van Bistro Cafe Zizi aan de Stationsweg in Breukelen. Daarna liepen we verder naar de monumentale buitenplaats Gunterstein, waar we bijzonder gastvrij werden ontvangen door jonkvrouw Albertina Quarles van Ufford. We kregen een uitgebreide rondleiding door het indrukwekkende monumentale pand en de bijbehorende tuin. Ik heb er werkelijk van genoten. Na afloop maakten we een groepsfoto.

Ter afsluiting hadden de fractieleden een grote groep ondernemers uitgenodigd voor een vrijdagmiddagborrel. Dat leverde een aantal intressante kennismakingen en gesprekken op.

Ik ben nu met alle raadsfracties op stap geweest. Het waren informatieve en prettige ontmoetingen waar ik veel van opgestoken heb.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten