zondag 3 mei 2015

Koningsdag

Afgelopen week was de week van mijn eerste Koningsdag in Stichtse Vecht. Ik heb flink m'n best gedaan om op zoveel mogelijk plekken een kijkje te nemen. Dat begon al vroeg in de ochtend met een middeleeuws ontbijt met Oranjebitter in Vreeland. Nadat ik de inwoners kort mocht toespreken, gingen daar de feestelijkheden van start.

Na Vreeland volgde Kockengen waar inwoners aan lange tafels zaten en luisterden naar Nederlandstalige meezingers die vanaf een vrachtauto/podium ten gehore werden gebracht. Ik hield een korte toespraak waarna we het Wilhelmus zongen. Het was een mooie gelegenheid om ook nog even langs te gaan bij de familie Scherpenzeel die hun 60-jarig huwelijksfeest vierden. Na afloop direct door naar Breukelen waar in de tuin van Boom en Bosch een grote Oranjevrijmarkt werd gehouden. Samen met de gemeenteraad en de Oranjevereniging schoven we als college van burgemeester en wethouders aan voor de lunch. Voor de Oranjevereniging was het dubbel feest.
Omdat ze als eerste over de streep kwamen bij de traditionele roeiwedstrijd, mocht ik ze de felbegeerde Oranjetoeter overhandigen.

In de middag ging ik naar Maarssen, nam ik een kijkje bij de feesttent in Tienhoven en genoot ik van de gemeenschapszin tijdens het touwtrekken in Nigtevecht. Mijn eerste Koningsdag eindigde dit jaar in Nieuwer ter Aa, waar ik na de prijsuitreiking voor de hardloopwedstrijden mocht aanschuiven voor de feestelijke dorpsbarbecue. Uiteraard was ook hier de gelegenheid om de aanwezigen toe te spreken.

Feestvieren kunnen de inwoners van Stichtse Vecht wel, zoveel is me duidelijk na deze Koningsdag. Dankzij de inzet van heel veel vrijwilligers en de hulp van de politie was het een groot feest zonder een enkele wanklank. Dat was anders in de nacht na Koningsdag. In Loenen aan de Vecht vond er een laffe inbraak plaats in de feesttent. Apparatuur en andere eigendommen werden daarbij weggenomen. Schandalig dat er mensen zijn die op deze manier het werk van vele vrijwilligers proberen te bederven. Ik hoop echt dat de politie ze snel op het spoor komt.

Dinsdag even langs geweest bij de familie Methorst-Te Water die in het weekend hun 60-jarig huwelijk hadden gevierd. In de middag was ik bij de rechtbank in Utrecht waar ik beëdigd werd als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. Ik ben nu bevoegd om
huwelijken en geregistreerde partnerschappen te sluiten.

Deze week mocht ik maar liefst 3 keer aanschuiven bij het avondeten. Op dinsdag bij Hans Peek en Saskia van den Bosch die met hun drie kinderen in de monumentale boerderij Oostwaard wonen. Mooi om te zien met hoeveel liefde en toewijding ze dit historisch plekje verder ontwikkelen. Op woensdag bij Teun en Marry Muur, de buren van Boom en Bosch in Breukelen. Na afloop kreeg ik van Teun nog een film mee over Breukelen in de oorlog. U kunt hem hier zelf zien. Mijn laatste bezoek was deze week aan de familie Schulp (foto) aan het Zandpad. Samen met vader, moeder en tien kinderen hadden we een leuke discussie.

Ik heb de week afgesloten na een uitstapje met de fractie van Streekbelangen. Het was alweer de 9e fractie uit de gemeenteraad waarmee ik op stap ging. Ze brachten me langs zwembad de Koet in Kockengen waar we met Adrie de Lange spraken over het bijzondere initiatief dat hij 20 jaar geleden nam. Hij zorgde ervoor dat het toen verliesgevende zwembad door de gemeente werd overgedragen aan de gemeenschap van Kockengen. Sinds die tijd is het bezoekersaantal verdubbeld en draait het zwembad dankzij de inzet van heel veel vrijwilligers prima. Vanuit Kockengen gingen we door naar het Streekmuseum Vredegoed in Tienhoven. Hier was ik al eens geweest, maar Theo Schouten, oud postbode van Tienhoven en grondlegger van het museum, had ik nog niet ontmoet. Aan de hand van de collectie wist hij me te boeien met prachtige verhalen over de geschiedenis van de streek.

Na het streekmuseum gingen we door naar het landgoed 'Groot Kantwijk' van Cor van Zadelhoff. Het landgoed ligt in een prachtige omgeving, vlakbij Vreeland. Een bijzondere plek. Dit landgoed is o.a. de thuisbasis van de Polo Club Vreeland, een van de 5 poloclubs in Nederland. Deze club beschikt over twee volwaardige wedstrijdvelden en bijbehorende accommodaties voor de paarden en het publiek. En als dat niet al bijzonder is, ook het enige Healy museum ter wereld is op deze locatie binnen Stichtse Vecht te vinden (foto). De door en door Engelse collectie door Donald Healy ontworpen sportauto's, is werkelijk uniek in de wereld. Een leuk kleinschalig museum voor de echte liefhebber.

Na zoveel moois vertrok ik met de fractieleden naar alweer een bijzondere plek. Het was een soort gezellig ingerichte voormalige bouwkeet midden in het polderlandschap, ver van de bewoonde wereld. De toiletten staan buiten in de tuin en met de auto kun je er niet komen. 'Eiland in het weiland' is alleen voor voetgangers bereikbaar via een wandelpad over een dijk en een gammele loopbrug over het water. Het was het restaurant waar we de dag gingen afsluiten. Zelden zag ik zo'n bijzondere plek. Het eten was goed en de zaak zat helemaal vol. Kijkt u maar eens op de site.

Dank aan de fractie van Streekbelangen voor de verrassende ontdekkingstocht door de gemeente.

Tot ziens.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten