zondag 19 april 2015

Unicef

Mijn 11e week als burgemeester van Stichtse Vecht zit er inmiddels op.

Deze week mocht ik voor het avondeten aanschuiven bij Koos en Thea Segers uit Kockengen (foto). Ze wonen aan de Wagendijk, helemaal tegen de grens met Woerden aan. Een mooie locatie in het Groene Hart. Ze hadden voor de gelegenheid ook de buren aan tafel uitgenodigd. Het werd een geanimeerd gesprek over het boerenleven in het buitengebied, de gemeente en wat ze verwachten van de burgemeester.

Dinsdag spraken we in het college over de dorpsvisie voor Maarssen-dorp. Zo'n visie maken we voor alle dorpen. Daarbij is bijzonder dat de visie eigenlijk is gemaakt door de inwoners van het gebied. In zo'n visie geven de bewoners aan waar de gemeente zich mee bezig moet houden. De inwoners die de visie voor Maarssen-dorp hebben geschreven, vragen aandacht voor het versterken van het winkelgebied in het oude centrum en het behouden van het groene karakter. Bovendien vraagt men meer aandacht voor verkeersveiligheid, parkeren, jongeren, sociale cohesie en participatie. Deze dorpsvisie gaat nu naar de gemeenteraad. Als de raad zich er in kan vinden, gaan we aan de slag met een praktische uitwerking.

Ter voorbereiding op mijn toespraak bij de dodenherdenking op 4 mei ging ik woensdag in gesprek met twee oudere inwoners van Breukelen die er zelf bij waren in 1940/45. We spraken over de oorlog en de betekenis daarvan voor de inwoners van deze gemeente. Het was een goed gesprek dat mij helpt om de juiste accenten in mijn toespraak te leggen.

Als burgemeester vertegenwoordig ik de gemeente in het bestuur van de Veiligheidsregio Utrecht (VRU). Het samenwerkingsverband voor hulpverlening, rampenbestrijding en crisisbeheersing. In dat bestuur zitten ook de andere 25 Utrechtse burgemeesters. Woendagavond en donderdag was ik aanwezig bij de jaarlijkse bestuursconferentie van de Veiligheidsregio. Een goed moment om mijn collega's een beetje beter te leren kennen, maar ook om een aantal inhoudelijke thema's te bespreken. We werden bijgepraat over de achtergronden van de berging van de MH17, een onderwerp waar verschillende burgemeesters mee te maken hebben, vanwege het feit dat er onder de slachtoffers ook inwoners te betreuren zijn. Ook voor Stichtse Vecht is dat het geval.

Verder spraken we over de rol van de burgemeester bij rouwverwerking, over samenwerking op het gebied van beheer en onderhoud van de brandweerkazernes en over de rol van de gemeente bij brandpreventie. Wist u dat het aantal keer dat de brandweer per jaar moet uitrukken al jarenlang elk jaar minder wordt. Dat is mede het gevolg van preventie.

Vrijdagavond werd in Breukelen voor de 9e keer de Unicefloop gehouden. Een mooi evenement waar veel inwoners aan deelnemen. De opbrengst gaat uiteraard naar Unicef. Men had mij verzocht om het startsein te geven. Die gelegenheid heb ik gebruikt om de 10 kilometer mee te lopen. Ik liep de mooie route in een kleine 54 minuten. Uiteraard nadat ik op de foto was geweest met de organisatie.

De Unicefloop was niet het enige sportieve evenement deze week. Zaterdag mocht ik in Maarssen de lopers van de MS Motion uitluiden. Een jaarlijkse wandel- c.q. hardloopevenement om meer aandacht te geven voor de ziekte MS. Het was tevens de start van de Nationale Sportweek waarvoor de komende week binnen onze gemeente zo'n 40 sportevenement zullen worden gehouden.

Zaterdagmiddag sloot ik de week af met de opening van buitenzwembad De Koet in Kockengen (foto). Geweldig om de zien hoe de inwoners van dit dorp hun eigen buitenzwembad in stand houden. Nadat de gemeente geen mogelijkheid meer zag om het bad open te houden hebben de inwoners het voor 1 gulden overgenomen en er een succes van gemaakt. Tegenwoordig ligt het bad er prachtig bij en trekt het bij mooi weer bezoekers uit de weide omgeving. Laat de zomer maar komen.


Volgende week is een bijzondere week met een jaarlijks hoogtepunt voor elke burgemeester. Mijn verslag daarvan leest u hier volgende week.

Tot ziens.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten