woensdag 14 augustus 2013

Zomerstage 5, Brands Fundraising & Consultancy.

In gesprek met de stichtingen Urker Botter
en Urker Toal.
Vandaag was ik voor mijn zomerstage op Urk bij de firma Brands Fundraising & Consultancy. Dit bedrijf begeleidt ondernemers bij het aanvragen van subsidies en het verzorgen van de subsidieadministratie. Daarnaast werft men fondsen en vordert men energiebelasting terug voor stichtingen, kerken en verenigingen.

Aangekomen bij het bedrijf werd ik door firmant Pieter Brands bijgepraat over de nog korte historie van het jonge bedrijf. Daaruit valt al snel de conclusie te trekken dat ik te gast ben bij een bijzonder bedrijf. De, op Urk niet ongebruikelijke, combinatie van goed ondernemerschap, geloofsovertuiging en gemeenschapszin vormt als het ware de basis onder de bedrijfsvoering. Het is waarschijnlijk ook die combinatie van factoren die maakt dat het bedrijf met name op Urk zo succesvol is bij de zoektocht naar klanten.

Na een uitgebreide kennismaking op kantoor hebben we een rondgang gemaakt langs een aantal klanten van het bedrijf. Daarvoor kwam ik o.a. bij de Ichthusgemeente alwaar men grote ambities heeft om het mooie en gloednieuwe kerkgebouw te vervolmaken met een omvangrijk maar ook kostbaar kerkorgel. Men heeft Brands gevraagd om mee te denken over fondsenwerving.

Een ander mooi project is de speelfilm 'De bende van Urk'. Momenteel worden de opnames voor deze film gemaakt. Het gaat om een project van student Wouter de Vries dat mede tot stand gekomen is dankzij een door Brands georganiseerde 'crowdfunding'.

Kennismaking met kandidaat wethouder
Louwe Post (R)
Daarnaast heb ik gezien wat men heeft gedaan voor de stichting Midscheeps, die momenteel op Urk een woonvoorziening realiseert voor mensen met een geestelijke beperking. Verder heeft men ook buitengewoon goed werk gedaan voor de stichting Urker Botter en de stichting Urker Toal die zich inzet voor cultuurhistorie van het voormalig eiland. En tenslotte zijn we langs gegaan bij ECMR, een bedrijf dat een zeer innovatieve methode heeft ontwikkeld om gebruikte schoonmaakmachines te recyclen. Dankzij Brands hebben ze voor dit project een Europese subsidie gekregen.

Mijn stage eindigde vandaag met een bezoek aan een goede samenwerkingspartner van Brands, t.w. Advies- en Administratiekantoor Post Consultancy. Daar trof ik de trotse eigenaar Louwe Post, die toevallig ook kandidaat is om de vertrekkende wethouder Ben Visser op te volgen. Het werd een prettige kennismaking.

Morgen zit ik voor mijn laatste stage van deze zomer op de redactie van de Stentor. Wat ik daar precies ga doen, leest u na afloop weer op mijn weblog.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten