dinsdag 12 februari 2013

Den Haag Vandaag

Voor mijn werk als gedeputeerde kom ik regelmatig in Den Haag. Een groot deel van de werkzaamheden van het college heeft nu eenmaal raakvlakken met de Haagse besluitvorming. Zo ook de plannen van het kabinet om de provincie Flevoland samen te voegen met Noord-Holland en Utrecht. Uiteindelijk beslissen Tweede en Eerste Kamer over de fusie. Reden voor ons om het Flevolandse verhaal in Den Haag uit te dragen en daarmee besluitvorming rond het Binnenhof te beïnvloeden.


Voor onze contacten met politiek Den Haag ontstond binnen het college van GS het idee regelmatig een Haagse dinsdag te organiseren. Vandaag was de eerste keer dat we gezamenlijk de trein naar de Hofstad pakten. Op steenworp afstand van de hofvijver hielden we ’s ochtends onze wekelijkse GS vergadering. Daarna stond de agenda vol met allerlei afspraken en bijeenkomsten met Kamerleden en pers. Zelf was ik de hele middag aanwezig in de Eerste Kamer waar ik met een groot aantal leden heb gesproken over de plannen van het kabinet met betrekking tot de fusie. Fijn om daar te constateren dat Kamerleden net als wij een duidelijke visie missen bij dit kabinet wanneer het gaat om de toekomst van de provincie. Het was bovendien prettig om te constateren dat de leden van de Eerste Kamer van de regeringspartijen zich niet gebonden voelen aan het regeerakkoord en de ontwikkelingen kritisch volgen.

Ook Omroep Flevoland was vandaag naar Den Haag gekomen en zo kon ik voor de ingang van de eerste kamer mijn teleurstelling uitspreken over het gesprek dat het college een dag eerder had met minister Plasterk. Voor de kamerfractie van het CDA waren mijn uitlatingen weer aanleiding om dezelfde dag kamervragen te stellen over dit onderwerp.

Als college hebben we onze eerste Haagse dinsdag afgesloten in Nieuwspoort, het trefpunt voor politiek Den Haag. Ook daar weer veel gesproken over Flevoland. Het was een buitengewoon geslaagde dag en voor herhaling vatbaar.

Tot ziens.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten