woensdag 1 augustus 2012

Zomerstage 5, Digg'Out

"mijn vader en moeder zijn gescheiden, maar ze wilden me allebei niet hebben" dit citaat van een minderjarige dakloze jongen is mij misschien wel het meeste bijgebleven vandaag. Voor de 5e dag van mijn zomerstage was ik vandaag bij jongerencentrum Digg'Out aan de Marktmeesterstraat in Almere.
Rond negen uur schoof ik daar vanmorgen aan voor het Ochtendgesprek. Aan tafel zaten naast wat volwassenen vooral jongeren die zichzelf dwarsliggers noemen. Volgens de site van Digg'Out zijn dwarsliggers jongeren met afstand tot de arbeidsmarkt, drop-outs, jongeren met problemen en jongeren die met hun ziel onder de arm lopen. Met de hulp van jongerencoaches en stagiaires, maar ook met discipline, duidelijke afspraken en een onorthodoxe aanpak proberen de jongeren in Digg'Out de regie weer in eigen hand te nemen.

Het gesprek dat volgde was redelijk heftig. De jongeren aan tafel schetste een beeld van jonge mensen in Almere dat ik nog niet kende. We spraken over gothic's en emo's, over dakloze kinderen waarvoor geen opvang is, over een 12 jarige aan de GHB, over leerplichtige kinderen die niet op school zitten omdat er geen school is die ze wenst op te nemen en over het probleem van zelfdoding onder jongeren. Ondanks alle inzet van provincie en gemeente op Jeugdbeleid en Jeugdzorg slagen we er blijkbaar niet in om te voorkomen dat een organisatie als Digg'Out nodig is.


Na het ochtendgesprek heb ik samen met twee jonge mensen boodschappen gedaan voor de middaglunch. Mooie salade gemaakt en broodjes gebakken voor zo'n twintig jongeren die mee kwamen eten. Tijdens de lunch heb ik leuke gesprekken gevoerd met mensen die er echt in geslaagd zijn om de regie over hun eigen leven weer terug te krijgen. Jonge mensen die weer kunnen lachen en een doel voor de toekomst hebben en dat allemaal met hulp van Digg'Out maar vooral omdat ze het zelf wilden.
Het was weer een bijzondere dag. Ik heb gelachen maar ik heb me ook kwaad gemaakt. Ik zit met het dilemma dat ik vandaag op bezoek was bij een instelling die hartstikke belangrijk werk doet maar die er eigenlijk niet zou moeten zijn. Mijn opgave voor de komende tijd is uitzoeken hoe we meer kunnen doen om te voorkomen dat jonge mensen bij Digg'Out terecht komen.

Morgen is het alweer de laatste dag van de serie zomerstages van dit jaar. Dan ga ik op bezoek bij Link to Liek in Almere om me te verdiepen in het onderwerp Crowdsourcing. Wat dat precies is leest u morgen.
Tot ziens.

4 opmerkingen:

  1. Indringend verslag erg mooi maar zou inderdaad niet nodig moeten zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heftig, mag ik je uitnodigen om volgend jaar es een dagje bij vluchtelingenwerk mee te lopen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Marc, goed dat je dit doet. Moeilijk verhaal. Ik wens je veel wijsheid. Groet, Margo van Staveren

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit zijn de heftige dingen, kinderen die zonder erom gevraagd te hebben in dit soort situaties terechtkomen....kinderen ja, die hebben liefde, opvoeding, begeleiding nodig, gelukkig zijn er instanties die hun uiterste best doen ze op het rechte pad te houden, dit soort stages zijn zinvol, wij zijn de maatschappij tenslotte ;)

    BeantwoordenVerwijderen