dinsdag 31 juli 2012

Zomerstage 4, Omroep Flevoland

Als gedeputeerde ben ik verantwoordelijk voor het communicatiebeleid van de provincie. Juist daarom was ik blij met de uitnodiging van Omroep Flevoland om in het kader van mijn zomerstage een dag mee te draaien.
Het is qua nieuws niet echt de drukste tijd van het jaar, maar juist daardoor namen de medewerkers van de omroep alle tijd om mij te laten zien hoe hun werkdag er doorgaans uitziet. Die dag begon vanmorgen rond een uur of negen met de redactievergadering. Daar werd kort maar kritisch teruggekeken naar de nieuwsuitzendingen van de vorige dag. De meeste tijd werd gebruikt om de agenda voor de komende dag te bepalen. Tijdens die discussie is goed te merken dat ik bij een regionale omroep ben. Nieuws uit Flevoland staat hier op de voorgrond.
De rest van de dag kijk ik op verschillende plaatsen mee bij de totstandkoming van de verschillende items. Ook ga ik mee naar Almere voor een interview met de regiodirecteur van het UWV die tekst en uitleg geeft over de sluiting van een aantal kantoren in de provincie (foto).

Bij het werk op de redactie is goed te merken dat een omroep tegenwoordig veel meer is dan Radio of TV. Distributie van programma's via internet en nieuwe media wordt steeds belangrijker. Omroep Flevoland loopt voorop wanneer het gaat om het maken van producties die geschikt zijn voor uitzending op verschillende media. Daarvoor beschikt men niet alleen over moderne digitale apparatuur maar ook over creatieve mensen die voortdurend meedenken hoe het slimmer kan. Daardoor is de omroep in staat om met een beperkt budget professionele producties te maken.

Professionaliteit ontmoet ik ook wanneer het gaat om de inhoud van het nieuws. Men hecht veel waarde aan objectiviteit van de berichtgeving en hecht aan goede relaties met de 'makers' van nieuws. Rutger Castricum komt er bij omroep Flevoland niet in, dat is me na vandaag wel duidelijk geworden. Als bestuurder ging ik dus met een gerust hart weer naar huis. Overigens pas nadat ik in de centrale regieruimte de nieuwsuitzending van 1730 uur had gezien hoe alles toch nog goedgekomen was.

Wie nog niet gelooft in Twitter moet trouwens ook maar eens bij de omroep gaan kijken. Er is geen werkplek meer te vinden waar deze toepassing niet op een of andere manier op de achtergrond staat mee te draaien. Het is niet voor niets dat mijn trouwste volgers bij de omroep zitten.

Het was de moeite waard om een dagje mee te lopen. De kennis die ik heb opgedaan kan ik de rest van het jaar goed gebruiken. Omroep Flevoland is voor het provinciebestuur immers een van de belangrijkste kanalen om onze boodschap over te brengen aan onze inwoners.
Morgen ga ik voor mijn zomerstage naar Digg' Out. Een centrum voor jonge dwarsliggers in Almere.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten