woensdag 6 juli 2011

Scholierenparlement

Vandaag vergaderde het Europees Scholieren Parlement voor de 20e keer in de Flevolandse Statenzaal. Ze hadden mij gevraagd om het openingswoord uit te spreken.

Het Europees Scholieren Parlement Flevoland organiseert een driedaagse conferentie met leerlingen uit de vierde en vijfde klassen van HAVO en VWO, afkomstig van zeven scholen Voortgezet Onderwijs in Flevoland. Er zijn ongeveer 70 deelnemers, inclusief leerling-journalisten en commissievoorzitters en algemene (vice-) voorzitter.

Dit Parlement Flevoland simuleert tot op zekere hoogte de organisatie van het echte Europese Parlement. Een leerling treedt op als afgevaardigde van een land en stelt gezamenlijk met andere afgevaardigden een resolutie op die in de Algemene Vergadering wordt verdedigd.

Doordat het Europees Scholieren Parlement Flevoland samenwerkt met het Model European Parliament Nederland kunnen de beste deelnemers doorstromen naar de nationale en internationale conferenties.

In mij speech heb ik verteld hoe ik zelf ooit op jonge leeftijd in aanraking ben gekomen met de politiek en wat toen mijn drijfveren waren. Bovendien heb ik laten zien waarom Europa van belang is voor een provincie als Flevoland. Het was goed om te zien hoe jonge mensen van nu invulling geven aan de democratie van morgen.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten