donderdag 28 juli 2011

Nieuw Perspectief

In het kader van mijn zomerstage was ik vanmiddag bij Nieuw Veldzicht, een van de organisaties die in opdracht van de provincie de jeugdzorg uitvoeren. Ik heb stage gelopen bij het project Nieuwe Perspectieven Flevoland. De medewerkers bij dit project helpen jongeren te bouwen aan een toekomst. Dit doen ze door zeer intensieve begeleiding van jongeren in de leeftijd van 12 t/m 23 jaar. Deze jongeren hebben zonder hulp weinig kans om een bestaan in de maatschappij op te bouwen. Ze dreigen voortijdig van school te gaan of in aanraking te komen met politie en justitie. Ik heb het dus niet over het type ideale schoonzoon of dochter.

Samen met een medewerker van Nieuw Veldzicht ben ik de stad in geweest om te praten met jongeren die in het verleden met dit project te maken hebben gehad en die sinds die tijd hun leven weer min of meer op orde hadden gekregen. Het was indrukwekkend om de persoonlijke verhalen van deze jonge mensen te horen.

Door de intensieve begeleiding leren jongeren hun basisvaardigheden te verbeteren. Daarbij gaat het om zaken die ze als kind eigenlijk al van bijvoorbeeld hun ouders hadden moeten leren zoals hoe ze hun dag indelen, gesprekken voeren, met geld omgaan, problemen aanpakken, vrienden maken. Ze ontdekken dat een goede tijdsbesteding veel voordelen oplevert. Op die manier komt er langzaam weer structuur in hun leven en ontstaat er meer ruimte voor bijvoorbeeld school, een cursus of opleiding, een baan. Het zelfvertrouwen groeit, evenals de mogelijkheden. Zo openen nieuwe perspectieven voor de jongeren, meer kansen om een leuk en interessant leven op te bouwen, in het gezin of zelfstandig.

Tijdens de gesprekken die ik had met de jongeren viel me op dat er bijna altijd wel een verklaring te vinden is voor het ontsporen en dat dit meestal iets is wat buiten de invloed van de jongere zelf lag. Dat is wat mij betreft een goede reden om deze jongeren een tweede kans te geven. Dat is niet alleen voor de jongeren zelf van belang, we doen ook de samenleving een grote dienst.

Volgende week ga ik door met mijn stages in de jeugdzorg. Dan bezoek ik de, wat in de volksmond heet, 'Jeugdgevangenis' in Lelystad.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten