dinsdag 12 juli 2011

Drempelvrij

Alle overheidssites moeten in 2015 toegankelijk zijn voor mensen die niet (goed) zien of horen. ‘Drempelvrij’ is de bijbehorende term. Dat zal nog lastig worden, want momenteel zijn bij 98 procent (!) van de sites van gemeenten en rijk nog knelpunten in de bruikbaarheid voor deze groepen.

In de afgelopen maanden ontving ik een aantal e-mails van een inwoner van onze provincie die mij in heldere bewoordingen wees op mijn verantwoordelijkheid. Dit was voor mij aanleiding om me eens te verdiepen in dit onderwerp.

Om de provinciale site 'drempelvrij' te maken moeten wij de volgende maatregelen uitvoeren:
- alle pagina's voorzien van extra informatie over de gebruikte taal
- alle documenten zo aanpassen dat ze ook zonder opmaak te lezen zijn
- alle filmpjes ondertitelen en de belangrijkste gebeurtenis die te zien zijn beschrijven
- alle foto's, plaatjes en filmpjes voorzien van een beschrijving over wat er op te zien is
- alle pagina's moeten ook zonder scripts leesbaar zijn

Op zich allemaal maatregelen die uitvoerbaar zijn, maar dat kost wel tijd en dus geld, veel geld. Bovendien heb ik juist de opdracht om flink te gaan bezuinigen op de provinciale communicatiekosten. Dus moet ik op zoek naar creatieve oplossingen.

De meest eenvoudige oplossing is het weglaten van alle plaatjes, filmpjes, foto's en cijfertabellen. Dan voldoen we in een handomdraai aan de criteria voor drempelvrij en we staan direct bovenaan de landelijke ranglijsten. Nadeel is natuurlijk dat alle lezers die wel (goed) kunnen zien of horen vinden dat de site wel heel saai geworden is, en daardoor misschien minder gaan lezen. Dat is natuurlijk niet wat ik wil.

We gaan de komende tijd op zoek naar betere oplossingen. Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om de hulp van 'het grote publiek' in te roepen. Wie wil er zo af en toe een uurtje helpen om online een YouTube filmpje te voorzien van Nederlandse ondertitels? Onder al die tienduizenden social mediagebruikers binnen onze provincie zijn vast wel een paar die dat graag willen doen. Als u verder nog suggesties heeft dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Zit ik tenslotte nog met de vraag of mijn eigen site, waar ik vanaf 2005 berichten plaats, zou moeten voldoen aan deze richtlijnen. Aangezien ik hier op persoonlijke titel schrijf lijkt me dat niet direct het geval. Toch heb ik er belang bij dat iedereen mijn weblogs kan lezen. Een tijdje geleden heb ik daarom de voorleesfunctie al opgenomen, maar dat is niet genoeg. Ik zou bij de afbeelding op deze pagina bijvoorbeeld ook uit moeten leggen dat op het plaatje een verkeersdrempel staat afgebeeld, waarboven een hand te zien is die een computermuis voortbeweegt.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten