woensdag 18 mei 2011

Meedenken, meedoen, meebetalen

In het blad Binnenlands Bestuur lees ik vandaag dat het Landbouw Economisch Instituut (LEI) onderzoek heeft gedaan naar de manier waarop provincies hun inwoners betrekken bij natuur- en landschapsbeleid. Zij deden dit onderzoek in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Het motto van het kabinet als het om Landschapsbeleid gaat is meedenken, meedoen en meebetalen. Uit het onderzoek blijkt dat de provincies hun inwoners wel heel veel informatie geven, maar dat deze inwoners niet mee mogen helpen bij de definitieve gebiedsinrichting en ook niet mogen meebeslissen.

Als alles goed gaat word ik vanavond geïnstalleerd voor mijn tweede periode als gedeputeerde. In mijn portefeuille krijg ik dan de gebiedsontwikkeling Oostvaarderswold, een natuurontwikkeling van nationaal en misschien zelfs wel Europees belang. Het uitnodigen van inwoners en maatschappelijke organisaties, zodat ze kunnen meedenken, meedoen en meebetalen zie ik als een van de belangrijkste opdrachten voor de komende tijd. Morgenochtend kan ik er direct mee aan de slag. Een ieder die mee wil denken kan zich bij mij melden.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten