vrijdag 27 mei 2011

Logistiek

Meer dan 60 professionals uit de jeugdzorg, het onderwijs en het bedrijfsleven waren vandaag te gast in het provinciehuis. Onderwerp van gesprek was het verbeteren van logistiek in jeugdzorg. Dat betekent niet alleen jeugdzorg sneller beschikbaar maken voor kinderen en gezinnen met problemen, maar ook de verschillende soorten zorg beter op elkaar laten aansluiten.

In 2010 is het ons gelukt om de wachtlijsten in de jeugdzorg leeg te maken. Dat betekent dat nieuwe klanten niet langer dan 9 weken hoeven te wachten voor de zorg start. Dat is zo belangrijk omdat wachten in de jeugdzorg vaak betekend dat de problemen erger worden. De uitdaging is nu natuurlijk om te zorgen dat er ook geen wachtlijsten meer terugkomen. Dat kan door het werk nog slimmer te organiseren door gebruik te maken van principes uit de logistiek.

Zorg en logistiek zijn in de praktijk vaak twee aparte werelden. Toch kunnen deze veel van elkaar leren en daardoor kunnen we uiteindelijk de kinderen en gezinnen, die afhankelijk zijn van jeugdzorg, beter helpen. Als provincie brachten we deze werelden vandaag bij elkaar. Wat mij betreft een mooie stap naar nog betere jeugdzorg in Flevoland.

We hebben de middag afgesloten met de ondertekening van een intentieverklaring waarin alle betrokken partijen hebben afgesproken om samen te gaan werken aan een nog slimmere organisatie van de Jeugdzorg in Flevoland (foto). En dat allemaal in het belang van onze jongeren en gezinnen.

Tot ziens.

5 opmerkingen:

  1. Hoi Marc,

    Ik ben bang dat je helaas niet volledig bent geinformeerd. De wachtlijsten in de jeugdzorg lijken welliswaar opgelost, maar dit is slechts een cosmetische oplossing. Waar voorheen de mensen aan de poort stonden te wachten zijn ze nu doorgestuurd naar de wachtkamer waar ze zitten te wachten op een vervolgactie.
    De netto tijd tot de hulp verlening op gang komt is slechts marginal verbeterd.
    Groet
    Jan Wouter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Interessante waarneming Jan Wouter, bedankt. Toch komen ik tot een andere conclusie, niet alleen door te kijken naar de wachtlijsten, maar ook de in- en uitstroom te zorgvuldig te volgen. Maar ik ga de discussie graag met je aan. Zou je me kunnen vertellen op basis van welke gegevens je voor Flevoland tot deze conclusie komt?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gerrit Vixseboxse28 mei, 2011 12:47

    Dag heren, de grootste gemene deler in jullie discussie is dat er ketenmetingen moeten plaatsvinden, op basis van een uniform begrippenkader en betrouwbare data van alle instellingen in de JGZ keten. In andere sectoren is op dit gebied al zinbolle ervaring opgedaan, bijvoorbeeld de acute zorgketen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Marc, waarom woont een statenlid in een totaal andere provincie? Misschien niet de plek om te vragen, maar wel het eerste wat in me opkomt. Is dat dan toch die pvda regenten baantjes carroussel, waar rechts het over heeft? In almere heb je al een wethouder namelijk die in Den haag woont, ook van de pvda...

    Peter (ook pvda btw)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste Peter,

    Ik ben geen statenlid, want dan had je natuurlijk helemaal gelijk. Een statenlid moet altijd in dezelfde provincie wonen. Ik kreeg van de partijgenoten in Flevoland een vraag of ik voor hen gedeputeerde wilde worden. Daar heb ik na wat nadenken ja tegen gezegd. Omdat ik ook wel zie dat het gewenst is dat een bestuurder woont waar hij werkt heb bij mijn installatie aan de staten laten weten dat ik binnen een jaar in Flevoland ga wonen.

    Sinds het wettelijk is toegestaan dat wethouders en gedeputeerden ook van buiten het gebied mogen komen, zie dat dit ook steeds meer het geval is. Dat komt overigens zowel bij links als rechts voor. Trouwens, burgemeesters komen bijna altijd van buiten en daar hoor ik nooit iets over.

    BeantwoordenVerwijderen