donderdag 17 december 2009

Taalbom

Een wethouder in Leiden heeft per definitie een volle agenda. Werkweken van 60 tot 70 uur vormen geen uitzondering. Ondanks dat krijgen we meer uitnodigingen uit de stad dan we kunnen honoreren. Hierdoor moeten we regelmatig aanvragers teleurstellen. Heel soms vragen we dan een van onze ambtenaren om voor ons in te vallen. Dat was vandaag het geval bij een uitnodiging die ik kreeg van de initiatiefnemers van Taalbom. Taalbom is een bijzonder initiatief waarover via http://www.taalbom.nl/ meer informatie te vinden is.

Na afloop kreeg ik van Mirjam van der Loo, hoofd Communicatie van de gemeente Leiden, onderstaand verslag. Ik wil het u niet onthouden.

Dag Marc,

gisterochtend was ik in jouw plaats bij de uitreiking van certificaten Taalbom. Het was een erg leuke en inspirerende bijeenkomst. Er waren ruim 20 deelneemsters aanwezig, die mij na een demonstratie –waaraan ik natuurlijk zelf ook heb deelgenomen- enthousiast verhalen vertelden wat zij van Taalbom vinden, en wat ze eraan hebben. De een meldde dat ze veel plezier had in het sporten, dat het goed voor je lijf is, en verschillende dames vertelden mij dat ze ook fors waren afgevallen. Ook het leren van de Nederlandse taal vinden ze belangrijk. En in een aantal gevallen zijn vrouwen zo gestimuleerd dat ze taalcursussen bij het ROC gaan volgen, of een computercursus. Er was zelfs een deelneemster die die ochtend een sollicitatiegesprek had voor vrijwilligerswerk. Ook het in contact komen met anderen was voor sommigen heel essentieel. Fantastische vrouwen, die mij graag lieten weten hoe trots ze zijn op hun deelname en resultaat.

Ik heb ze gecomplimenteerd met hun inzet; wij vinden het als gemeente belangrijk dat we gezonde en taalvaardige inwoners hebben. Het gaat uiteindelijk om goede communicatie! Ik heb ook de docente gecomplimenteerd, een gedreven actieve vrouw, die met veel pit en geduld de deelneemsters weet te binden. Tot slot heb ik de certificaten uitgereikt. Daarbij kregen ze ook allemaal een boekje met wereldrecepten uit Leiden (dat heeft Fons bij jou neergelegd), dat naar aanleiding van een aantal cursussen uit het GGD-Hara aanbod is ontstaan.

Ik had een zeer genoeglijke ochtend, waarbij me vooral trof dat de vrouwen zo open en positief mij wilden en kwamen vertellen hoe ze de Taalbom ervaren hadden. Volgende keer ga ik graag weer in jouw plaats!

Groeten, Mirjam

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten