dinsdag 15 september 2009

Mondkapje

Prinsjesdag ging vandaag volledig aan mij voorbij. Het was alweer mijn tweede dag in Tokyo. De afgelopen nacht heb ik lekker geslapen waardoor ik inmiddels wel gewend ben aan het tijdsverschil met Leiden. Lastiger is het om te wennen aan de hotelmedewerkers die ik onderweg naar het ontbijt tegenkom en die zo diep voor je buigen dat ze met de neus bijna hun knieƫn raken.

Vandaag hebben we een aantal bedrijven bezocht. Allemaal met interesse voor Nederland en Leiden, maar nog niet allemaal even concreet. Toch merken we hier hoeveel waardering men heeft voor het feit dat wij de moeite nemen om helemaal naar Japan te komen om te praten over Leiden en onze regio. Het zal mij helemaal niets verbazen wanneer we hier nog iets van horen.

In het dagelijkse straatbeeld zijn mensen met een mondkapje hier blijkbaar een vertrouwd verschijnsel geworden. Bovendien zie je op heel veel plaatsen desinfectievloeistof staan om je handen mee te reinigen. En dat terwijl het hier op het eerste gezicht allemaal toch veel schoner en beter georganiseerd is dan bij ons in Nederland. Hygiene en gezondheid is hier blijkbaar heel belangrijk. Dat er aan deze manier van leven juist voor de bio science nadelen blijken te kleven hoorden we vanavond. Tijdens het diner hadden we een gesprek met de uitgever van het nieuwsmagazine 'Japan Pharma'. Ik kende hem nog van een bezoek dat hij eerder dit jaar bracht aan Leiden. Hij vertelde ons dat de Japanner om dezelfde reden niet enthousiast is over medicijnen die worden ontwikkeld vanuit levende organismen. Japan heeft daardoor een achterstand ten opzichte van veel andere landen.

Overigens kregen we van deze man veel meer waardevolle informatie. Hij kent vanuit zijn deskundigheid de sector als geen ander en wil ons graag verder helpen. We hebben een concrete lead gehad en proberen die deze week nog op te volgen. Verder staat hij open voor de publicatie van artikelen over Bio Science en Leiden in zijn nieuwsbrief.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten