dinsdag 18 augustus 2009

Apotex

Leiden helpt Nederland van hoofdpijn af, zoveel is me vandaag duidelijk geworden tijdens mijn eerste van een serie zomerstages bij Leidse bedrijven. Ik was vandaag bij Apotex, (voorheen Katwijk Farma) te vinden op het Bio Science Park in Leiden. Het in 1914 opgerichte familiebedrijf kwam in 2004 onder de vleugels van de internationale farmaceutische Apotex group. Vanmiddag hielp ik ze ‘pillen draaien’.

Als het aan Ben Haneveld, algemeen directeur van Apotex Nederland ligt, helpen ‘zijn’ paracetamoltabletten heel Nederland van de hoofdpijn af. Hij levert er namelijk zo’n slordige 500 miljoen per jaar. Een kleine glimlach ontbreekt niet als hij daarnaast meldt dat de vraag naar Paracetamol vooral de laatste tijd flink stijgende is. De komende grieppandemie is in dit opzicht in het Leidse Biosciencepark eerder een kans dan een bedreiging. Ik sprak met hem in zijn kantoor in het schitterende, door het bureau van Marius Ballieux ontworpen bedrijfspand (zie foto), hetzelfde architectenbureau als die van het Huis van de Sport.

Naast paracetamol levert Apotex nog tientallen andere medicijnen. Met 200 medewerkers, waaronder veel Katwijkers, is het de enige geneesmiddelenproducent met productie in Nederland. Maar Apotex is wel een van de grootste productiebedrijven van het Bio Science Park.

Uitgedost met badmuts en slofjes kreeg ik een rondleiding door de indrukwekkende productiestraten. Alles kwam ik tegen, van grondstof tot doordrukstrips, bijsluiters en verpakkingen. Nog nooit zoveel ‘para’, zoals paracetamol hier in de wandelgangen heet, bij elkaar gezien.

In het lab kleedde ik me voor een tweede keer om. Dit maal in een witte jas en beschermende bril. Ik hielp testen met infrarood monsters van de stof acetylsalicylzuur (het aspirientje). Bewonderend heb ik gekeken naar de toewijding waarmee de analisten dit nauwgezette controlewerk uitvoeren.

Het was goed vanmiddag te horen dat organisaties elkaar op het Bio Science Park ook weten te vinden. Apotex werkt namelijk met leerlingen of stagiaires afkomstig van de Hoge School Leiden. Bijzondere testen besteedt men uit aan collega-laboratorium ProxyLaboratories, een collegabedrijf in het Bio Science park.

Nog vol van alle indrukken heb ik afscheid genomen van dit mooie bedrijf waarin ik vanmiddag een combinatie zag van een gezonde zakelijke insteek en een warme betrokkenheid.

Mijn tweede stage is morgen bij Runnersworld, naar eigen zeggen dé winkel voor elke hardloper. Daar loop ik, mag duidelijk zijn, persoonlijk zeer warm voor! Ik laat mijn stropdas daarom thuis en spoed mij morgen in vrijetijdskleding naar de Burgsteeg.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten