zaterdag 9 mei 2009

Markt

Zaterdag is normaal geen dag voor werkbezoeken, maar vandaag was een uitzondering. Samen met drie van onze marktmeesters en een marktkoopman bezocht ik vandaag de zaterdagmarkt.
Als wethouder van economische zaken ben ik ook verantwoordelijk voor de markten in de stad. Daarom was het goed om dit werkbezoek te doen. Daardoor heb ik vandaag met veel kooplieden kunnen spreken. Dat is overigens op de markt geen probleem, marktkooplieden hun verhaal altijd wel klaar. Het waren overigens opvallend veel positieve verhalen. Ik bespeur veel tevredenheid over de Leidse markt. Problemen die er zijn zoals gebrekkige stroomvoorziening en klachten over stank na de vismarkt zullen binnenkort opgelost worden. Zelfs over de markttarieven waren geen klachten, die zijn zelfs lager dan bijvoorbeeld in Zoetermeer.

Economisch is de markt van belang voor het centrum. Voor veel mensen uit de regio is het een extra aanleiding om de stad te bezoeken. Daar profiteren ook de andere winkels weer van en dat weegt m.i. weer op tegen de nadelen van de markt. Wat mij wel opviel is dat vooral de marktkooplieden zelf vragen om een stevige vorm van regulering door de gemeente. Bijvoorbeeld wanneer het gaat om regels voor het aanbod van verschillende soorten waren. Daar moet de gemeente echt in sturen om de markt aantrekkelijk te houden. Blijkbaar werkt de gewone marktwerking niet op de markt.

We hebben het werkbezoek afgesloten met een lunch bij Einstein.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten