donderdag 2 april 2009

Aanbesteden

Als ik een dakkapel op mijn huis wil laten bouwen ga ik daarvoor waarschijnlijk niet naar grote bouwers zoals Heymans of Bam, maar kies ik een kleine aannemer bij mij in de buurt. Die laatste is over het algemeen veel beter in kleinere opdrachten en weet beter in te spelen op de allerlei ingewikkelde wensen die ik als lastige particuliere opdrachtgever nu eenmaal heb.

Als de gemeente een grote en complexe bouwopdracht moet aanbesteden dan wordt in het algemeen gezocht naar grote bouwbedrijven, die in de praktijk ook hebben bewezen zo'n ingewikkelde klus tot een goed einde te kunnen brengen. Vaak gebeurt dat door eisen te stellen aan de omzet die het betreffende bedrijf in een bepaalde periode heeft gehaald.

De laatste tijd hebben zich bij mij een aantal Leidse bedrijven gemeld die niet mochten inschrijven op een bepaalde opdracht omdat ze daarvoor te klein werden bevonden. In een tijd waarin de bouwopdrachten niet voor het oprapen liggen is dat natuurlijk jammer. Zeker wanneer zo'n bedrijf net niet de gewenste omvang heeft is dat natuurlijk zuur.

Het principe dat je als gemeente voor grote klussen ook grote bedrijven zoekt steun ik. Het gaat in dit soort opdrachten immers om veel gemeenschapsgeld en met de selectie van een partij die te klein is om een opdracht goed uit te voeren zouden we onnodige risico's nemen. Toch heeft die medaille ook een andere kant. Zo konden destijds geen lokale bouwers meebieden op de uitbreiding van de stadsgehoorzaal omdat ze daarvoor niet groot genoeg werden geacht. Dat was een van de reden dat er toen uiteindelijk slechts één grote aannemer overbleef die het werk kon uitvoeren. Van concurrentie in de daarop volgende onderhandelingen was eigenlijk geen sprake meer.

Inmiddels heeft een leidse aannemer over dit onderwerp een brief aan de gemeenteraad geschreven zodat binnenkort de commissie zich over dit onderwerp gaat buigen. Ik ben benieuwd tot welke conclusie men gaat komen. Ik zou er als wethouder van Economische zaken geen moeite mee hebben wanneer we iets meer vertrouwen in de plaatselijke aanbieders zouden stellen.

Tot ziens.

2 opmerkingen:

  1. een tof verhaaal!!

    als je meer informatie wil over een dakkapel kijk op www.plaatseendakkapel.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dakkapellen aanschaffen is een hele klus, ook voor de gemeente. Ik had eerder gedacht dat een gemeente voor lokale bedrijven zou gaan dan dat de omvang van een bedrijf als criterium gebruiken. Lijkt me logisch dat je eerder voor een goede kwaliteit/prijs verhouding gaat dan dat je puur kijkt naar of het bedrijf wel de juiste omvang heeft.

    BeantwoordenVerwijderen