woensdag 7 mei 2008

Ondernemers in kunst

Leiden kent veel kunstzinnige ondernemers, die hun vak met hart en ziel uitvoeren. Het vakmanschap is zonder meer aanwezig, de vaardigheden om een succesvol ondernemer te worden kunnen vaak wel wat verbeterd worden. Om meer rendement uit het ondernemerschap te halen, heeft de Kamer van Koophandel de afgelopen maanden een leergang ondernemersvaardigheden voor de kunstenaars georganiseerd.

Een belangrijk onderdeel van de leergang betrof het presenteren en verkopen van de creatieve producties van de kunstzinnige ondernemers. Op de slotavond woensdag 7 mei hebben 10 cursisten hun ondernemersstrategie gepresenteerd aan een volle zaal. Samen met Nelleke van Varick (Coördinator Kunstcentrum Haagweg 4) en Ben Schuttenbeld (Directeur Kamer van Koophandel Leiden) vormde ik vanavond de jury die deze presentaties moest beoordelen.

Na langdurig beraad hebben we Caroline Grijsen als meest belovend creatief ondernemer aangewezen. We waren onder de indruk van haar presentatie. Zonder concessies te doen aan haar creatieve vrijheid, denkt zij vanaf het begin af aan voor welke doelgroepen haar werk geschikt is. Op creatieve en vasthoudende wijze benadert zij doelgroepen (o.a. Volkskrant Magazine, woningcorporaties) om haar fotoproducties af te zetten.

Een goede tweede was Nico Onstein, een edelsmid met grootse ondernemersplannen en een creatieve geest. De winnaar krijgt een artikel in het glossyblad voor Leiden en omgeving LEVEN. Ook het blad 3igenzinnig, gericht op startende bedrijven, besteedt aandacht aan de kunstenaars.

Ik heb de winnaars van de eerste en tweede plaats beloofd hier hun website te vermelden:

Caroline Grijsen: www.carolinegrijsen.com
Nico Onstein: www.onstein.net

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten