vrijdag 8 februari 2008

5 mei hal

Vanmorgen ben ik persoonlijk eens een kijkje gaan nemen in de 5 mei hal in Leiden Zuid-West, de thuisbasis van ZZ-Leiden. Van manager Tjeerd Scheffer en voorzitter Marcel Verburg kreeg ik een rondleiding door de hal en heb ik zelf kunnen zien waarom de huidige hal niet voldoet aan de eisen die de Federatie Eredivisie Basketball (FEB) stelt. Momenteel heeft de FEB een dispensatie gegeven, maar niet duidelijk is of men bereid is deze ook voor het volgende seizoen te verlengen. Het succes van ZZ-Leiden is in de loop der tijd als het ware groter geworden dan de hal zelf. Aangezien de stad en ZZ-Leiden wat mij betreft gewoon bij elkaar horen, moeten we daar een oplossing voor gaan vinden.

Voor de lange termijn is die oplossing er ook wel, binnen het Huis van de Sport. Dit gaat echter nog wel een aantal jaren duren, zodat we voor de tussentijd een andere oplossing moeten zoeken. De mannen van ZZ-Leiden gaan voor mij een goede inventarisatie maken van de noodzakelijke maatregelen. Ik ga binnen de gemeente eens zoeken naar een creatieve oplossing. Misschien moeten we maar eens op zoek gaan naar een ondernemer die bereid is een flinke bijdrage te leveren in ruil voor zijn bedrijfsnaam op de hal. Suggesties zijn uiteraard welkom.

Met de afspraak dat we contact houden en een aantal collegeleden binnenkort een keer bij een wedstrijd komen kijken ben ik weer naar het stadhuis vertrokken.

Tot ziens.

2 opmerkingen:

  1. Er is nog een vereniging waar u een keertje langs mag komen. Voetbalvereniging Leiden, smaragdlaan 97. Ze acteren dan wel noet op landelijk niveau, ze moeten het wel met een bedroevend slechte accomodatie doen ten opzichte van andere Leidse voetbalverenigingen.

    De jeugdploegen van v.v. Leiden moeten bijvoorbeeld op DIOK trainen, een veld waar geen grassprietje meer op groeit en waar je constant in de bagger wegglijdt.

    Als het voetbal op zaterdag is afgelast kunnen andere voetbalverenigingen altijd een schaduwprogramma afwerken, behalve de v.v. Leiden want de grasvelden lenen zich er niet voor als er een aflasting is. Doordeweekse oefenwedstrijden zijn vanuit het Sportbedrijf Leiden ook al uit den boze.

    De v.v. Leiden kan niet wachten op een plan die nooit gerealiseerd zal worden op de manier zoals men dit nu voor ogen heeft, onmogelijk. Al jaren wacht deze vereniging bijvoorbeeld op een kunstgrasveld welke al in een ver verleden is beloofd. Laat het AUB niet nog eens 10 jaar duren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het doet me deugd dat de wethouder zich zo constructief opstelt ten opzichte van de problemen die ZZ Leiden heeft met de hal.

    Bij zijn bezoek aan de hal heeft hij duidelijk gekregen waar de knelpunten zitten. Ik hoop dan ook oprecht dat de wethouder zeer binnenkort met het hele college en gemeenteraadsleden en al een keer naar een thuiswedstrijd komt kijken. Als je die fantastische sfeer geproefd hebt, weet je pas echt waarom dit ook de moeite waard is.

    Ook hoop ik dat er echt op korte termijn een creatieve oplossing voor dit probleem komt. Want Leiden kan niet zonder Leiden!

    Met vriendelijke groeten,
    Martin Hooymans

    BeantwoordenVerwijderen