woensdag 16 januari 2008

Witteveen

Ik geef het toe, als kersverse wethouder van Sport moet ik veel leren in deze dagen. Door te luisteren naar mensen, bijeenkomsten te bezoeken, rapporten te lezen en in de Leidse Sportwereld rond te kijken probeer ik me snel in te werken.

Niet alleen ik moet leren, de Leidse sportjournalisten moeten ook mij leren kennen. Dat bleek afgelopen zaterdag toen in het bijschrift onder een foto waarop ik de jaarlijkse sportprijs overhandigde aan de waterpolodames van ZVL, mijn naam werd geschreven als Witteveen. Geeft niets dacht ik, toen ik dat las. Ik ben nieuw en dan kunnen dat soort fouten worden gemaakt.

Het betreffende stukje was geschreven door GertJan van Geen. Blijkbaar was hij toch wat geschrokken van zijn fout dat hij vanmorgen in het Leidsch Dagblad een excuus schreef onder de kop Excusez Moi, Wethouder. Sportief dacht ik nog bij het lezen van deze kop, maar dat was ik snel vergeten bij het lezen van de rest van het artikel. Ik viel zo ongeveer van m'n stoel van de rest van het artikel.

Toegegeven, ik kwam tijdens de uitreiking van de jaarlijkse sportprijzen wat laat binnen. Ik heb daarvoor echter voor de hele zaal mijn verontschuldigingen aangeboden en ik heb uitgelegd wat de reden was. Bovendien had ik de organisatie vooraf ingelicht van het feit dat ik pas laat aanwezig kon zijn. De heer Van Geen trekt echter zonder kennis van zaken de conclusie dat mijn late binnenkomst alles te maken heeft met gebrek aan respect van mijn kant. Vervolgens maakt hij me in het stuk belachelijk vanwege de oproep die ik deed aan de aanwezigen om mij suggesties te doen voor onderwerpen die voor hen zo belangrijk zijn dat ik daarmee de komende twee jaar aan de slag zou moeten gaan.

Volgens deze journalist moet ik dat helemaal niet aan de sporters te vragen. Hij weet namelijk precies waar de Leidse sportwereld op zit te wachten. Gewoon de Ronde van het Groene Hart en de Giro d'Italia naar Leiden halen. Wat de heer Van Geen niet begrijpt is dat ik een bestuurder ben die graag met de inwoners in gesprek gaat zodat ik weet waarop zij zitten te wachten. Als wij al genoeg geld hebben om dergelijke geldverslindende activiteiten naar Leiden te halen, dan wil ik weten of ze dat niet veel liever uitgeven aan bijvoorbeeld een verbouwing van de 5 mei hal zodat onze eigen ZZ-Leiden de ruimte krijgt waar zij als topsport organisatie recht op hebben.

Het artikel eindigt tenslotte met een flauwe woordspeling op mijn achternaam. Ik zal me er niet toe verlagen.

Alle begin is moeilijk. Ik moet wennen aan mijn nieuwe rol en de pers moet wennen aan een nieuwe wethouder. Laten we elkaar daarbij wel een beetje blijven respecteren. Dat laatste is precies wat ik miste in het artikel van Gertjan van Geen. Jammer, gemiste kans.

Tot ziens.

2 opmerkingen:

  1. Beste Marc,
    Op zich is het goed om met burgers te praten over hun wensen.
    Alleen is dat in het verleden al erg veel gebeurd en op uitzonderingen (tijden van Tesselaar) na weinig van terecht gekomen.
    Maar je bedoeling is goed en laten we over twee jaar eens kijken of het je ook gelukt is.
    Wat betreft de giro d'Italia dat is natuurlijk een belachelijk geldverslindend plan wart verder ook niet echt veel reclame voor de stad oplevert.
    Maar het afstoten vad de ronde van het Groene Hart zie ik echt als een gemiste kans voor Leiden.
    Vorig jaar heeft Leiden hierdoor zowel vooraf (door de vele publicaties) als op de dag zelf ruim in de publiciteit gestaan.Deze ronde heft de potentie sterk te gaan groeien het is daarom zonde dat Leiden daar niet meer aan me wil doen en daarom zeker een gemiste kans.
    Maar leiden heeft meer gemiste kansen, indien je er een aantal op een rijtje wilt zien moet je maar eens op mijn weblog kijken.www.leidseglibber.nl
    Uit de log onder de titel, "Leiden stad van gemiste kansen", kan je misschien al eemn beetje infomatie krijgen hoe veel Leidenaren over bepaalde zaken denken.
    Scheelt je al gauw weer een paar gesprekken en wie weet kan je die tijd gebruiken om na te denken wat men nu echt wil in Leiden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor het vertrouwen Leidse Glibber. Ik zal mijn best doen om te zorgen dat er over twee jaar resultaten te melden zijn.

    Dat we de ronde van het Groene Hart dit jaar niet naar Leiden hebben kunnen halen heeft ook alles te maken met de vrij forse financiele bijdrage die daarvoor op tafel moest komen. Op een of andere manier zijn we als gemeente niet in staat om rondom zo'n evenement ook zichtbare inkomsten te genereren.Ik ben het wel met je eens dat dit veel beter kan.

    BeantwoordenVerwijderen