zaterdag 6 januari 2007

Zuurkool

Het kerstreces is bijna achter de rug. Ik heb de vrije dagen goed kunnen gebruiken om alvast het nodig inpakwerk te doen voor de verhuizing naar Leiden, eind januari. Voordat maandag het werk weer echt gaat beginnen was ik vandaag in Leiden voor een aantal prettige bijeenkomsten.
Op de eerste plaats viel mij vandaag de eer te beurt om als loco burgemeester de hand te schudden met de heer Muller, een inwoner van Leiden die vandaag maar liefst zijn 101e verjaardag vierde. Als 5e loco burgemeester komt niet zo vaak voor dat ik de burgemeester kan vervangen bij dit soort activiteiten. Zodoende mocht ik vandaag weer eens de ambtsketen dragen.

Vervolgens was ik samen met collega Raymond Keur aanwezig bij de jubileumbijeenkomst van Volkstuinvereniging Ons Buiten in Leiden Noord. 50 jaar bestaat deze vereniging maar liefst en al die jaren zitten ze nog steeds op dezelfde locatie. Dat is voor een volkstuinvereniging redelijk uniek omdat gemeenten nog wel eens de gewoonte hebben om allerlei andere bestemmingen te bedenken voor dergelijke complexen. Bij Ons Buiten was dat dus niet het geval en ook voor de toekomst hebben we geen plannen voor verplaatsing. Voordeel daarvan is dat de mensen ook bereid zijn moeite te doen om het complex mooi te onderhouden. Volkstuinen horen er wat mij betreft helemaal bij in de stad.

Vervolgens was ik aanwezig bij de nieuwjaarsreceptie van mijn eigen PvdA in Leiden. Daar droeg Marije van der Berg de fractievoorzittershamer tijdelijk over aan Henny Keereweer om, in haar eigen woorden, rustig te gaan bevallen. Succes Marije!

Tenslotte was ik vanavond in ons eigen museum 'De Lakenhal' voor een afsluiting van het Rembrandtjaar. Het was een prettig samenzijn met allerlei vrijwilligers die het afgelopen jaar betrokken zijn geweest bij het succesvolle Rembrandt 400 jaar. Lekker eten was er ook, zuurkool met klapstuk en worst zoals de moeder van Rembrandt het 400 jaar geleden al maakte.

Tot volgende week.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten