maandag 8 januari 2007

Eva van Hoogeveen

Vanmorgen na het kerstreces weer helemaal fris begonnen. Door mijn digitale werkplek thuis heb ik gedurende het reces nog voldoende door kunnen werken om mijn electronische mailbox bij te houden waardoor ik geen achterstanden weg hoefde te werken en ik direct aan de slag kon.

Met John Steegh maakte ik een wandeling in het gebied van de Doelengracht. Morgenavond behandelen we in de commissie het bestemmingsplan binnenstad II en daar bespreken we een woningbouwplan met ondergrondse parkeerplaatsen. De mensen uit de buurt hebben zo hun bedenkingen tegen de omvang van het plan en hebben ons uitgenodigd om de situatie met eigen ogen te komen bekijken. Het was goed dat we even langs zijn gegaan. Dat helpt mij bij de discussie in de commissie.

Onderweg zijn we even binnengelopen in het Hofje van Eva van Hoogeveen aan de Doelengracht. Hier wachtte een verrassing. Achter de poort van dit 16e eeuws hofje gaat werkelijk een geweldige plek schuil. Dit soort verrassingen overkomen mij gelukkig nog met regelmaat binnen de stad. Het wijst mij weer eens op het belang van een zorgvuldige inpassing van nieuwbouw in het historische centrum van de stad.

Vanavond was ik in de Pieterskerk voor de nieuwjaarsreceptie van de gemeente. Daar begon de avond met een uitvoering van het Leids Studentenkoor en Orkest, Collegium Musicum , waarvoor een groot aantal genodigden aanwezig waren. Onder hen Leidse inwoners met als huisnummer 7. Het is in Leiden sinds enige jaren een traditie om elk jaar een groep inwoners uit te nodigen van wie het huisnummer gelijk is aan het jaartal.

Na afloop van de uitvoering gingen de deuren open voor ondernemers, politici en betrokken Leidenaars om met elkaar het glas te heffen op het nieuwe jaar.

Het was voor mij de eerste keer dat ik deze bijeenkomst hier meemaakte dus ik wist niet helemaal wat ik moest verwachten. Achteraf stel ik vast dat het met zo'n 500 gasten een geslaagde avond werd. Met een beetje een ruwe keel van het praten en een boodschappenlijstje aan uitzoekdingen voor de komende tijd ging ik even na middernacht weer naar huis.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten