donderdag 7 december 2006

Servicepunt

Vandaag was ik op bezoek bij het gemeentelijk servicepunt Bouw en Wonen. Dat is de plaats waar jaarlijks vele tienduizenden vragen binnenkomen die te maken hebben met alles op het gebied van bouwen en wonen. Wat mij betreft zo'n beetje de frontlinie van onze gemeentelijke dienstverlening. Beantwoording van vragen op dit terrein is een zorgvuldig klusje. Op basis van deze informatie gaan mensen vaak plannen maken en dat kost geld. Als dan achteraf blijkt dat de informatie niet klopt, dan is dat buitengewoon vervelend. Als bestuurder hecht ik er dus veel belang aan dat zo'n servicepunt goed georganiseerd is.

Ik trof er een groot aantal professionele medewerkers aan die er een sport van hebben gemaakt om onze inwoners zo goed mogelijk te informeren. Om ze daarbij te ondersteunen beschikken ze over een aantal geautomatiseerde toepassingen.

Geautomatiseerde systemen gaan bij deze vorm van dienstverlening een steeds belangrijkere rol spelen. Ook onze inwoners zoeken in toenemende mate via internet naar informatie op het gebied van Bouwen en Wonen. Er is op dit gebied al veel mogelijk, maar toch staat deze vorm van dienstverlening nog in de kinderschoenen. Vandaag heb ik gezien waaraan men binnen deze afdeling werkt. Het gaat niet lang meer duren voor dat onze inwoners thuis gewoon online bestemmingsplannen kunnen raadplegen en bouwvergunningen kunnen aanvragen. Even geduld nog.

Tot ziens.

1 opmerking: