woensdag 15 november 2006

Nieuw Rapenburg

Het is nu zo'n 8 jaar dat ik me in deze mooie regio bezig mag houden met het onderwerp ruimtelijke ordening. Heel veel tijd heb ik me samen met veel inwoners en bestuurders gebogen over het vraagstuk van de schaarse ruimte in dit deel van de randstad. In de regio betekende dat vooral kijken hoe je in de dorpen compact kunt bouwen waardoor het mooie buitengebied open en groen kan blijven. In de (bijna) dichtst bebouwde stad van Nederland zoeken we zelfs naar manieren om met meer kwaliteit in nog hogere dichtheid te bouwen (zie onze hoogbouwvisie). Je kunt dus gerust stellen dat ik altijd heb geleerd om zuinig te zijn met de ruimte. Lekker Hollandse zuinigheid dus.

Als je ziet hoeveel woningen er in deze regio de komende jaren nog bij moeten komen, dan is die zuinigheid achteraf gezien ook niet zo dom geweest. We hebben in ieder geval voorkomen dat elk open plekje in de regio straks vol staat.

In het licht van deze ervaring was het voor mij schokkend om vanmorgen in het Leidsch Dagblad te lezen dat de rijksoverheid 500 superdeluxe villa's wil ontwikkelen op 100 hectare van het voormalig Vliegkamp Valkenburg. Het gaat hier over wat men noemt een 'internationaal topmilieu'. Daar komen dus gemiddeld 5 woningen per hectare. 500 huizen op een oppervlakte waar je ook 3500 woningen zou kunnen bouwen voor bijvoorbeeld woningzoekende starters uit dit gebied. Gelukkig las ik dat mijn collega wethouder uit Katwijk er niet zoveel anders over denkt.

Begrijp me goed. Ook ik zie wel het belang van wat men het 'internationaal topmilieu' noemt. Dat soort woningen heb je nu eenmaal nodig om toptalent aan te trekken voor topbedrijven in onze regio. Voor de economie van dit gebied is dat buitengewoon belangrijk. Maar volgens mij kun je topmilieu in de randstad ook wel vinden zonder op deze manier ruimte te verkwisten. Volgens mij vind je aan de Amsterdamse Grachtengordel of aan 'ons' Rapenburg ook topmilieu. Daar wonen ook veel internationale toptalenten. Bovendien trekken deze gebieden toeristen uit de hele wereld, zoveel kwaliteit is er te vinden. Daarvoor hoefde men in het verleden dus ook geen ruimte te verkwisten. Een advies aan mijn collega in Katwijk zou dus zijn, kijk eens naar de mogelijkheden van Nieuw Rapenburg op het vliegveld. Wij hebben daar al heel lang goede ervaringen mee.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten