woensdag 27 september 2006

Gevelreclame

Na een dag vol intern overleg ben ik vanmiddag de stad in gefietst om voor mezelf een beeld te vormen van een aantal locaties waarvoor momenteel plannen in procedure zijn. Zo kreeg ik van de architect van het plan Hugo de Grootstaete een uitgebreide toelichting op het plan en de invloed op de directe woonomgeving. Ik heb daarbij vooral aandacht besteed aan de manier waarop het parkeren bij dit plan geregeld is. Een aantal omwonenden hebben met betrekking tot dit punt opmerkingen gemaakt, waarover we binnenkort een beslissing moeten nemen.

De afgelopen maanden hebben de Leidse ondernemers samen met de gemeente gewerkt aan een nieuwe regels met betrekking tot gevelreclame. Deze regels zijn uitgewerkt in een modellenboek waarin voor verschillende gebieden is beschreven wat wel en niet mag op het gebied van gevelreclame. Uitgangspunt is dat heldere regels zullen leiden tot een betere, en dus voor consumenten aantrekkelijke, uitstraling van het (historische) centrumgebied. Het idee is dat uiterlijk in 2012 alle hinderlijke reclameuitingen zijn verdwenen uit hetstraatbeeld.

Vanavond was ik aanwezig bij een bijeenkomt waar een conceptversie werd besproken met ondernemers uit het centrumgebied. Aan de orde kwam onder meer een voorstel om een gemeentelijke subsidie te geven om dergelijke reclameuitingen te verwijderen. Ik twijfel of het wel slim is om gemeenschapsgeld te besteden aan het opknappen van winkelgevels. Een groot deel van de aanwezige ondernemers waren met mij van mening dat er ook nog wel andere mogelijkheden te bedenken zijn. De komende tijd zullen we het nieuwe modellenboek aan de gemeenteraad voorleggen.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten