vrijdag 3 februari 2006

Verkiezingen

Afgelopen week was ik aanwezig bij een vergadering van de gemeenteraad in Leiden. Er stond een onderwerp op de agenda waar ik in mijn huidige werk betrokkenheid bij heb, dus ik wilde wel eens meemaken hoe de gemeenteraad in die stad daarmee omgaat. Ik heb met veel interesse zitten luisteren hoe de verschillende partijen hun standpunten naar voren brachten en samen tot een besluit kwamen. Dat is toch wel heel anders dan een bijeenkomst van een gemeenteraad in een kleine gemeente. In Leiden heeft zo'n vergadering wel iets weg van een bijeenkomst van de Tweede Kamer. Mensen lopen in en uit, lezen de krant en zijn met van alles en nog wat bezig. Tussendoor voeren de woordvoerders het debat over het agendapunt dat op dat moment aan de orde is. Wanneer er gestemd moet worden, komen alle leden terug naar hun plaats.

Aan de sfeer was overigens wel te merken dat de gemeenteraadsverkiezingen weer dichterbij beginnen te komen. Ook in mijn woonplaats Hillegom heb ik gemerkt dat de politieke partijen weer op gang zijn gekomen voor de lokale campagnes. Dit keer heeft het voor mij allemaal wat onwezelijks. Niet alleen omdat de gemeenteraadsverkiezingen in Teylingen net achter de rug zijn, maar ook omdat dit voor het eerst sinds 16 jaar is dat ik zelf geen aktieve rol meer speel in de campagne voor de gemeenteraad. Ik weet uit ervaring hoeveel tijd en energie al die mensen vrijwillig investeren in de verkiezingscampagnes. Ook binnen mijn eigen partij zie ik dat een flink aantal enthousiaste mensen aan het werk zijn gegaan om voor de PvdA in Hillegom een mooi resultaat neer te zetten. Van mij krijgen ze alle steun, al is het deze keer wat meer op afstand.

Tot volgende week.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten