vrijdag 28 oktober 2005

Terugkomdag

Vanmorgen zat ik al heel vroeg in de auto op weg naar de Friese gemeente Dantumadeel. Ik had daar een zogenaamde terugkomdag van het Initiatief. Dat is een groep startende burgemeesters met wie ik het afgelopen jaar een aantal keer bijeen ben geweest om ervaringen uit te wisselen en te trainen op vaardigheden die voor het burgemeesterschap van belang zijn. Ik schreef op deze plaats eerder over deze groep en de voordelen die het heeft om af en toe eens bij te praten met 'lotgenoten'.

Vandaag hebben we ons verdiept in het thema samenwerken. Dantumadeel heeft een slimme samenwerking opgezet met 3 andere gemeenten in Noord-Oost Friesland onder de naam NOFA (de Noord-Oost Friese Aanpak). We hebben de hele ochtend gesproken met de enthousiaste gemeentesecretaris van Dantumadeel over de aanpak die ze daarbij hebben gekozen. Gezien de grote economische problemen waar de gemeenten in dit gebied mee te kampen hebben, is het draagvlak voor zo'n samenwerking ook optimaal. Dit soort praktijkvoorbeelden vormen een goede manier om ideeen op te doen die ik in Warmond weer kan gebruiken.

Vanmiddag hebben we met de hele groep gesproken over allerlei zaken die ons als nieuwe burgemeesters zoal bezighouden. Waar mogelijk helpen we elkaar met welgemeende tips en ondersteuning.

Dat was het weer voor deze week. Aanstaande zondag ga ik nog even langs bij scoutinggroep Anaconda in Warmond. Zij gaan hun nieuwe sleepboot te water laten bij Jachtwerf de Waag. Ik zal maandag laten weten hoe dat was.

Prettig weekend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten