maandag 12 september 2005

Nog een nachtje slapen

Vandaag is wel een heel spannende week begonnen. Morgen gaat de Eerste Kamer het verlossende woord geven met betrekking tot de fusie met Voorhout en Sassenheim. Nog 1 nachtje slapen en dan is het zover, maar daarover straks meer.

Nu eerst nog even terugkijken naar het afgelopen weekend. Wat was het druk en gezellig in Warmond. De Schippertjesdagen waren wederom een geweldig succes. Zaterdagochtend was ik eerst aanwezig in de Protestantse Kerk om de opening van de Open Monumentendagen te verrichten. Daar waren zo'n 80 mensen aanwezig om vervolgens te kunnen genieten van het orgelspel van Maarten 't Hart. (Zie foto, met dank aan het Leidsch Dagblad.) Met grote vaardigheid bespeelde hij het koninklijke instrument terwijl de zon op de kerkramen zorgde voor een prachtig schouwspel van kleuren in de kerk. Na afloop het pak en ambtsketen omgewisseld voor vrijetijdskleding om me in de Schippertjesdagen te storten. Ik heb me prima vermaakt de hele dag. Veel gezien, veel gepraat, lekker gegeten en 's avonds in de jury van de gondelvaart gezeten. Meer dan 35 bootjes en boten voorbij zien komen, de een nog mooier versiert dan de ander. Het was niet eenvoudig om daar de prijswinnaars uit te kiezen, maar uiteindelijk is ook dat weer gelukt.

Vandaag had ik vooral nodig voor het wegwerken van wat achterstallige post. Daarnaast een aantal werkzaamheden op personeel gebied.

Zo en dan nu naar morgen. Provinciale Staten stemden ermee in, de Tweede Kamer stemde ermee in, de meeste politieke partijen zijn gefuseerd, de verkiezingsprogramma's liggen klaar, de ouderenbonden zijn gefuseerd, de ondernemersverenigingen zijn samengegaan, de bijzondere scholen in de drie gemeenten zitten onder 1 bestuur, de kerken werken samen, de Rabobanken binnen Teylingen zijn samengegaan, de werving voor een nieuwe gemeentesecretaris is afgerond, we hebben een logo voor de nieuwe gemeente, de nieuwe gemeentelijke organisatie is op papier klaar, we hebben een glasvezelverbinding tussen twee gemeentehuizen, het ontwerp voor die nieuwe balies is af, sportverenigingen voeren gesprekken tot samenvoeging. de ambtenaren van drie gemeenten zijn enthousiast, de zorginstellingen gaan samen.....

Nu de leden van de Eerste Kamer nog. Morgen zullen we het weten.

4 opmerkingen:

  1. Ja inderdaad nog 1 nachtje slapen! En gaat dan bij mij of bij jou de vlag uit?? Ik was en ben nog steeds zoooo tegen de fusie, nog steeds heeft niemand mij overtuigd van de zin van dit. Nog steeds snap ik niet dat hoewel er een kleine meerderheid tegen de fusie is en was, dit toch gewoon door heeft kunnen gaan. In een democratie telt toch de stem van de meerderheid, hoe klein ook??
    Ach het zal wel, sprak eerder deze week een man die ik mn hele leven al ken en hij houdt zijn hart vast voor morgen, in de zin van, o jee ze stemmen vast tegen, nou ik hoop het, het zou voor mij een mooi, vroeg, verjaardagskadootje zijn. Die ik dan vier met een lekker wijntje en zo niet dan verdrinken we het verdriet in datzelfde glas. Nee hoor zo erg is het niet, maar ik hoop dat als de fusie een feit zal zijn, we niet het idee gaan krijgen op een bepaald moment dat we door wie dan ook, verkwanseld zijn en dat de voor stemmers dan toch een ENORME spijt gaan krijgen want dan is het te laat.
    Hoe dan ook morgen zullen we het weten. Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gina,
    Ik ben voor en jij bent tegen de fusie. Het lijkt een onoverbrugbare kloof. Toch liggen onze meningen niet zover uit elkaar. Het afgelopen half jaar heb ik Warmond en de Warmonders leren kennen en waarderen. Hier zijn de mensen trots op de eigen identiteit. Dat is terecht. Samen vormen ze immers een prachtige gemeenschap met geweldige inwoners. Mensen die nog iets voor elkaar over hebben.

    Om de belangen van de Warmondse gemeenschap te verdedigen is wel een sterke gemeente nodig. Een gemeente die alles dat Warmonders belangrijk vinden kan verdedigen tegen de "druk" van buiten. De huidige gemeente is te klein, te kwetsbaar om die rol op lange termijn waar te maken. Ik heb dat het afgelopen half jaar zelf kunnen ervaren. Veel kritiek die ik van onze eigen inwoners krijg op het functioneren van de gemeente heeft te maken met het feit dat we gewoon te klein zijn om alle taken naar behoren uit te voeren. Ze hebben daarin gewoon gelijk. Mijn overtuiging is dat Teylingen veel beter in staat is de belangen van de kern Warmond te behartigen en te verdedigen. Ik denk dat Teylingen veel beter kan zorgen dat Warmond blijft wat het nu is, en waar de bewoners zo trots op zijn.

    Wat er vandaag ook uitkomt, wat mij betreft gun ik je dat lekkere wijntje. Op Warmond!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik had graag de vergadering van de Eerste Kamer via internet willen volgen. Helaas... als gevolg van een technische storing bij de Eerste Kamer is dat momenteel niet mogelijk (zie hun eigen website). Dat betekent dus dat we voor de uitslag van de stemming afhankelijk zijn van bijvoorbeeld jouw website, Marc. Ik neem aan dat je vanavond de uitslag van de stemming op je site zet?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Net het slechte nieuws gelezen op de site van de Eerste kamer. Gefeliciteerd! Jammer maar het is niet anders, laten we hopen dat het dan inderdaad goed voor ons zal gaan worden zoals je beloofde. Heb je nu dan ook direct je ontslag in moeten dienen of wordt je de burgemeester van de nieuwe gemeente Teylingen, want ik neem toch aan dat er een nieuwe burgemeester zal moeten komen? Wat mij betreft, doen...
    Laten we dan gelijk gaan voor de gekozen burgemeester is dat hete hangijzer ook gelijk verwerkt!!
    In ieder geval succes voor de komende, ongetwijfeld meer dan drukke, maanden.

    BeantwoordenVerwijderen