donderdag 23 juni 2005

Regionaal college

Een nieuwe gemeente moet voor haar inwoners ook goed herkenbaar zijn. Dat kun je doen door middel van een zogenaamde huisstijl. Vanmorgen vroeg was ik bij een briefing aan een van de bedrijven die voor Teylingen een schetsontwerp gaat maken van een nieuwe huisstijlyle. Over een tijdje krijgen we de eerste resulaten te zien. Daarna ben ik snel doorgegaan naar Leiden voor een vergadering van het bestuur van de veiligheidsregio.

Ten behoeve van de veiligheidszorg (politie, brandweer, ambulance, meldkamers, etc.) is Nederland ingedeeld in een aantal regio's, ook wel veiligheidsregio's genoemd. De gemeente Warmond valt samen met 35 andere gemeenten binnen de veiligheidsregio Hollands Midden. Het bestuur van deze veiligheidsregio bestaat uit 35 burgemeesters die samen het regionaal college vormen. Deze groep vergadert een keer of vier per jaar over ontwikkelingen met betrekking tot dit onderwerp en stelt het veiligheidsbeleid voor de regio vast. Een gewichtig college dus.

Vanmorgen was ik voor de eerste keer aanwezig bij dit overleg. Behalve een groot aantal collega's waren ook vanuit de verschillende hulpdiensten veel mensen aanwezig. Dat was een hele grote vergadertafel, dan zult u begrijpen. Op zo'n moment vraag ik mezelf wel eens af hoeveel invloed je als individuele burgemeester eigenlijk nog hebt op belangrijke beleidsbeslissingen op het gebied van veiligheid. Dus terwijl de Warmonders van hun burgemeester verwachten dat hij met betrekking tot hun veiligheid ook echt de touwtjes in handen heeft, is de werkelijkheid dat ik het dan wel eerst samen met 35 collega's eens moeten worden. Zaken als politie, brandweer en ambulancedienst zijn nu eenmaal niet meer goed per gemeente te bekijken, daarvoor is de schaal te klein en zijn de problemen te complex. Helaas zou ik dus zeggen. In dit soort overleggen is de burgemeester van Swiebertje niet meer te vinden.

Overigens werd deze bijeenkomst onderbroken door een grote groep ambulanceverpleegkundigen en chauffeurs die kwamen protesteren in verband met een arbeidsconflict tussen de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en de ambtenarenbonden. Ik geloof dat dit de eerste keer was dat ik iets dergelijks meemaakte.

Vervolgens naar Warmond geweest om alvast de collegestukken voor volgende week te lezen.

Vanmiddag was er tenslotte een bijzondere gebeurtenis in Warmond. Enige tijd geleden kreeg ik een mail van een inwoner die werkzaam was bij een adviesbureau dat zich bezig houdt met 'beleidsmarketing'. Dit bureau adviseert met name overheden bij het communiceren van beleid. De betreffende inwoner wilde haar collega's in verband met een bijzondere gebeurtenis een dagje Warmond aanbieden. Deze dag moest bestaan uit een wandeling door de gemeente, een rondvaart over de Kaag en natuurlijk een etentje. Maar daarnaast wilde ze ook graag een leerzaam programmaonderdeel invoegen. Daarvoor vroeg ze mij iets te vertellen over communicatievraagstuken waar wij als fusiegemeente in het bijzonder mee te maken hebben.

Vanmiddag was het zover. Ik heb een uiteenzetting gegeven over de lopende fusie waarna een grote groep verschillende adviseurs met elkaar in drie uur een strategie hebben uitgewerkt voor onze gemeente. Aan het einde van de bijeenkomst hebben zij de resultaten in een presentatie aangeboden. De komende tijd ga ik kijken of ik deze adviezen kan toepassen bij mijn werk. Al met al hebben deze mensen een leuke en leerzame dag in Warmond gehad en de gemeente heeft een aantal waardevolle (gratis) adviezen gekregen. Zo helpen we elkaar een beetje.

Morgen is een bijzondere dag. Morgen begint de Kaagweek in onze gemeente. Ik zal u op de hoogte houden. Tot morgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten