donderdag 16 juni 2005

De stemming

Gisterenavond was ik nog even bij de stamtafel in het Wapen van Warmond. Het was er behoorlijk druk en natuurlijk ging de discussie vooral over de besluitvorming in de Tweede Kamer. Overigens waren de meeste aanwezigen wel afkomstig uit de plaatselijke politiek. Het doel van deze bijeenkomst, om vooral inwoners van buiten de politiek te betrekken, is daarmee niet helemaal gehaald, maar misschien gaat dat bij de volgende bijeenkomsten wat beter.

Na afloop toch maar terug gereden naar Eerbeek voor het vervolg van 'Het Initiatief', het programma met een aantal collega burgemeesters waarover ik eerder schreef. Ondanks alle drukte rondom de discussie in de kamer vond ik het toch belangrijk om dit te doen. Achteraf gezien was dat wel een goede beslissing. We hebben vanmorgen vooral gesproken over zaken die een burgemeester moet weten over gemeentelijke financien. Het was leerzaam.

Tussen de middag in de auto gestapt voor de reis naar Den Haag. Om 13.30 uur vond daar de stemming plaats.Vlak voor de stemming kwam ik het kamergebouw binnen waar het flink druk was. Dat had alles te maken met het spoeddebat van de Kamer met minister Donner over het TBS beleid. Gevolg was wel dat de publieke tribune inmiddels vol was waardoor ik eigenlijk het kamergebouw niet meer binnen mocht. Mijn mededeling aan de receptionist, dat er een stemming was over de gemeente waar ik burgemeester ben hielp me deze keer. Ik mocht doorlopen.

De stemming verliep snel. Voor waren de fracties van VVD, PvdA, Christen Unie en GroenLinks. Als ik het goed heb is dat een meerderheid van 80 stemmen. Ik betrapte mezelf op een hele diepe zucht. Hier hoopte ik op maar tot het begin van de stemming was er grote onzekerheid. Sinds dinsdag waren Christen Unie en GroenLinks op hun standpunt teruggekomen. Blijkbaar hebben ze onze goede argumenten en de raadsuitspraak van gisteren goed gehoord.

Na afloop waren er camera's, microfoons en heel veel telefoonverkeer en felicitaties. In het gemeentehuis was er gebak en opluchting over het behaalde resultaat. Het zijn immers onze ambtenaren geweest die de afgelopen periode heel veel extra werk hebben verzet om dit allemaal mogelijk te maken. Dat mag ook wel eens worden gezegd.

Overigens moet de Eerste Kamer nu ook nog haar goedkeuring geven, maar daar heb ik, gezien de stemverhouding in de Tweede Kamer, nu wel vertrouwen in. Wat mij betreft kunnen we nu echt aan het werk. We gaan de komende tijd doen wat we als gemeente horen te doen, namelijk hard werken aan een flinke verbetering van de dienstverlening aan onze inwoners. Binnen de nieuwe gemeente kunnen we dat straks veel beter en daar wil ik me de komende maanden, samen met alle inwoners, ambtenaren en bestuurders in het gebied, echt voor in gaan zetten.

Vanavond hadden we zelfs twee commissievergaderingen in het gemeentehuis. Omdat veel leden dinsdag naar het kamerdebat wilden, was een commissie naar vanavond verplaatst. Heel lang werd gesproken over de recreatievisie die het college aan de raad heeft aangeboden. Het waren overigens niet alleen lovende woorden. Daar zullen we de komende tijd nog een keer goed naar moeten kijken binnen het college.

Morgen is er weer een (gewone) dag, tot dan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten