woensdag 4 mei 2005

Waardige herdenking

Vanmorgen de dag begonnen in de brandweerkazerne voor een overleg met mijn collega burgemeesters. Warmond heeft sinds vorig jaar het brandweerkorps ondergebracht bij een gezamenlijke organisatie met Oegstgeest, Sassenheim en Voorhout. Daar heb ik u eerder al eens iets over geschreven. Eens in de zoveel tijd zitten we als burgemeesters bij elkaar om overleg te voeren over de koers van deze brandweerorganisatie.

Onlangs hebben we voor ons korps een gezamenlijk beleidsplan opgesteld. In dit beleidsplan hebben we afspraken gemaakt over de manier waarop we de kwaliteit van onze brandweer in de komende jaren gaan verbeteren. Om te kunnen voldoen aan moderne eisen zullen we bereid moeten zijn de komende jaren wat extra geld uit te geven. De gemeenteraad van Warmond was het daar van harte mee eens. Na de behandeling van deze plannen in de raad van Oegstgeest bleek echter dat men daar nog de nodig twijfels heeft. Zolang de raad van die gemeente niet overtuigd is, kunnen we voor Warmond ook niet verder. Zo zie je maar dat vrijblijvend samenwerken ook nadelen kan hebben. Vanmorgen hebben we gesproken over hoe we hier verder mee gaan.

Vanmiddag een bezoek gebracht aan de plaatselijke bibliotheek. Zoals je in Warmond kan verwachten een kleine bibliotheek in vergelijking met veel andere gemeenten. Maar dankzij de inzet van maar liefst 25 hardwerkende vrijwilligers weten ze hier de zaak al tientallen jaren draaiende te houden. Door een goede samenwerking met bibliotheken in de omringende gemeenten zijn deze mensen in staat ook in Warmond een prima bibliotheekproduct neer te zetten. Wel merkte ik ook hier weer een discussie over professionalisering. Dat hoor je tegenwoordig op veel plaatsen. Op zich prima, maar ik merk dat daarbij de plaats van de vrijwilliger elke keer opnieuw ter discussie wordt gesteld. Er zijn blijkbaar nog steeds overheden (en duurbetaalde adviseurs) die van mening zijn dat vrijwilligers niet professioneel kunnen werken en die telkens weer voorstellen om overal betaalde krachten aan te stellen. Vervolgens hebben we daar dan weer onvoldoende geld voor... Ik snap dat echt niet en ik kan daar ook een beetje boos om worden. In Warmond draait bijna alles op vrijwilligers en dat gaat prima. We zouden niet zonder meer kunnen. Wat mij betreft wordt het tijd dat we deze hardwerkende mensen wat meer gaan waarderen. In ieder geval van mij de complimenten voor de mensen van onze Bibliotheek.

Vandaag was het 4 mei en dus hebben we de gevallenen herdacht. Vanmiddag om 17.00 uur hebben we bloemen gelegd bij de plaats achter de Oude Toren, waar Burgemeester Ketelaar op 6 september 1944 is geëxecuteerd. Vervolgens hebben we ook bloemen gelegd bij de graven van Gerard van Wickevoort Crommelin en Dirk van der Kerkhof, Warmonders die tijdens de oorlog het leven hebben gelaten. Op de begraafplaats kwamen we, min of meer bij toeval, een aardige mevrouw tegen die ons herinneringen uit de oorlogsjaren vertelde. Zij was erbij toen destijds burgemeester Ketelaar door de Duitsers werd opgepakt. Na al die jaren deed zij haar verhaal nog steeds vol emoties. Dit moment maakte diepe indruk op me.

Vanavond waren we aanwezig bij de herdenking in de Rooms-Katholieke kerk. Daar heb ik als burgemeester gesproken. U treft mijn tekst aan onder de button toespraken op mijn home-page. Aansluitend op de herdenkingsdienst gingen we om 19.50 uur naar de herdenkingsplechtigheid bij het monument voor de gevallenen aan de Herenweg/hoek Laan van Oostergeest. Er waren opvallend veel mensen aanwezig. Nadat we twee minuten stilte in acht hadden genomen, klonk het Wilhelmus. Daarna volgde de kranslegging. Namens burgemeester en wethouders mocht ik dat doen. Vervolgens volgde ds. N.C. Smit en pastoor Spruit, oud-strijders Indonesië, gemeentepersoneel, afgevaardigde van de VWF, politie, schoolkinderen en overige aanwezigen. Aan het einde heb ik nog een korte samenvatting van de herdenkingsdienst gegeven en de bijeenkomst afgesloten. Het was een waardige herdenking.

Morgen is het bevrijdingsdag. Ik zal in ieder geval rond 14:30 uur van de partij zijn om de mensen die met de bevrijdingsloop uit Wageningen komen te verwelkomen. Maar er zijn ook nog veel andere activiteiten in het dorp. Morgen leest u het weer.

Tot morgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten