donderdag 19 mei 2005

Prima samenwerking

Vanmorgen opnieuw de hele ochtend in gesprek geweest met sollicitanten voor de functie van gemeentesecretaris. Dat doe ik overigens in samenwerking met de burgemeesters van Sassenheim en Voorhout, de voorzitter van de fusiestuurgroep en een ambtelijke deskundige op personeelsgebied. Ik ben niet ontevreden over het verloop van de gesprekken tot nu toe. Morgen ronden we de serie eerste gesprekken af en gaan we bepalen welke kandidaten er terug mogen komen voor een tweede gesprek.

Ik merk overigens tijdens deze procedure dat de samenwerking met de collega burgemeesters steeds beter verloopt. We zijn wat aan elkaar gewend geraakt en hebben veelvuldig contact over zaken met betrekking tot de fusie. Daarbij vullen we elkaar goed aan.

Toen ik vanmiddag, na anderhalve dag buiten de deur, weer in het gemeentehuis kwam, lagen er weer flink wat stapels werk op me te wachten. Ik heb inmiddels al weer aardig wat kunnen wegwerken, maar de inbox op mijn computer is nog niet helemaal bijgewerkt.

De middag eindigde vandaag met een regionale bijeenkomst van de stuurgroep verkeersveiligheidsprojecten. Via deze stuurgroep begeleiden wij allerlei projecten die in regionaal verband lopen en die iets te maken hebben met verkeersveiligheid. Het zijn vooral projecten die zich richten op het beinvloeden van het gedrag van verkeersdeelnemers. Dat doen we bijvoorbeeld via het basisonderwijs, via borden langs de weg, via een cursusaanbod aan ouderen etc. Voor dit doel hebben we jaarlijks een flink budget beschikbaar. Het doel van dit beleid is eigenlijk heel simpel, namelijk het terugdringen van het aantal doden en gewonden in het verkeer. We hebben vooral gesproken over de effecten die we met allerlei maatregelen willen bereiken. Dat is met betrekking tot dit onderwerp wel een hele lastige vraag. Niemand weet immers of het aantal verkeersslachtoffers lager wordt wanneer we langs de weg wijzen op het belang van het dragen van autogordels. Effecten van gedragsbeinvloeding zijn buitengewoon moeilijk te meten. Toch vinden we dat we door moeten gaan met dit soort acties en mij lijkt dat, alles overwegend, toch wel goed. Elke verkeersdode is en blijft er een teveel.

Vanavond was ik aanwezig bij een bijeenkomst met de gemeenteraad in Lisse. Die vergaderde in de brandweerkazerne. Als dagelijks bestuurder in de regio gaan we zo nu en dan eens langs bij de gemeenten om te praten over belangrijke regionale onderwerpen. Volgende week komt er ook een delegatie naar Warmond voor zo'n gesprek.

Tot morgen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten