zaterdag 2 april 2005

Nachtdienst

Ik heb een lange dag achter de rug. Afgelopen nacht ben ik met de sterke arm op pad geweest, maar daarover straks meer. Eerst de dag van gisteren. Die begon met een gesprek met het bestuur van de Warmondse Bond van Ouderen bij een van de bestuursleden thuis. Deze 450 leden tellende bond vertegenwoordigt bijna 10% van alle inwoners en een zeer belangrijk deel van de inwoners boven de 55 jaar. Voor mij was dat in ieder geval voldoende om eens een afspraak te maken. Na een rondje voorstellen hebben we uitvoerig gesproken over zaken die de oudere inwoners zoal bezig houden. Naast de gevolgen van de nieuwe wet maatschappelijke ondersteuning, spraken we vooral over het beleidsterrein wonen/zorg/welzijn. Naarmate meer mensen ouder worden ontstaat er meer behoefte aan geschikte woonruimte voor deze mensen. Daar is Warmond geen uitzondering op. Sterker nog, Warmond loopt een beetje voorop in dit opzicht omdat we naar verhouding meer oudere inwoners hebben. De bond is van mening dat besluitvorming met betrekking tot woningbouw voor ouderen te veel tijd kost en verwachten van de gemeente meer daadkracht. Kleine groepen krijgen in hun ogen teveel de gelegenheid om goede plannen tegen te houden.

Gisterenmiddag was er in Leiden een regiomanifestatie van de nieuwe regio Holland Rijnland. Het was een drukbezochte bijeenkomst waar veel regionale organisaties zich konden presenteren. Er was ruimschoots de gelegenheid om te discussiëren over belangrijke ontwikkelingen in de regio. Het was een geslaagde bijeenkomst.

Gisterenavond melde ik me om 21.00 uur op het politiebureau in Oegstgeest. Voor mijn werk vind ik het belangrijk om een goed beeld te hebben van het werk van de politie. Daarom had ik afgesproken om een keer een nachtdienst mee te draaien. Samen met twee agenten uit het team Oegstgeest ben ik op pad geweest. Het werkgebied van dit team strekt zich uit tot Oegstgeest, Warmond en Sassenheim. Na een kop koffie zijn we vanaf het bureau vertrokken met een auto en daarin drie fietsen. Die fietsen hebben we gedurende de nacht flink gebruikt, waardoor we zo nu en dan wel aardige reacties van het publiek kregen. We hebben in de drie dorpen verschillende horecagelegenheden en een jongerencentrum bezocht. In het Rijnlandslyceum in Sassenheim eindigde na 24.00 uur een groot schoolfeest waarna de leerlingen in groepjes de wijken ingingen of de plaatselijke horeca bezochten. Daarbij hebben we een oogje in het zeil gehouden. Ik kon goed merken dat die aanwezigheid een positieve uitwerking had.

Verder hebben we een groot aantal 'bij de politie bekende' plaatsen bezocht en controles gedaan. We zijn twee keer bij het sportcomplex van Ter Leede geweest. In verband met de wedstrijd tegen FC Lisse van zaterdag werd de middenstip wat beter bewaakt dan onder normale omstandigheden. Bij dit soort derby's wil de tegenstander de nacht voor de match nog wel eens proberen een 'grap' uit te halen. Voor een leuk stukje in de krant van maandag had ik natuurlijk graag een Lissenaar op heterdaad betrapt met de middenstip onder de arm. Het is echter de hele nacht rustig gebleven, ondanks of juist dankzij onze aanwezigheid.

Het was overigens wel een unieke ervaring om na drie uur 's nachts in een volledig uitgestorven gebied rond te rijden. Het is goed te weten dat de politie elke nacht weer op zo'n manier actief is om te waken over onze veiligheid.

Om 04:30 uur was ik weer thuis. Het was een lange maar ook interessante dag.

Tot volgende week.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten