vrijdag 29 april 2005

Koninklijke zaken

Sinds ik op 13 januari jl. werd geïnstalleerd, heb ik al heel veel bijzondere ervaringen opgedaan. Zeker in de eerste weken waren er elke dag wel weer nieuwe leuke dingen waarover ik in dit dagboek schreef. Vandaag was ik opnieuw in de gelegenheid om een nieuwe ervaring toe te voegen. Dit keer is het ook een hele bijzondere ervaring, ik zal uitleggen waarom.

De penning van mijn ambtsketen heeft twee kanten. Een kant met het wapen van de gemeente Warmond. Als ik de gemeente vertegenwoordig hangt die kant altijd naar voren. Op de andere kant van deze penning staat het rijkswapen en die kant mocht ik vandaag, bij wijze van uitzondering, naar voren dragen. Het is voor mij de eerste keer dat ik mijn ambtsketen op die manier droeg. Het betekent dat ik vandaag Hare Majesteit de Koningin nocht vertegenwoordigen.

U begrijpt het waarschijnlijk al. Het was vandaag 29 april en traditiegetrouw was het lintjesregen. Vandaag viel mij de eer te beurt om in deze raadzaal maar liefst drie inwoners van onze gemeente te mogen decoreren, zoals we dat ook noemen. Dat is toch een beetje de burgemeester zijn 'finest hour'.

Een decoratie, de toekenning van een koninklijke onderscheiding, is geen gunst, en ook geen recht. Het is een blijk van waardering. Sinds een aantal jaren is het verlenen van een dergelijke onderscheiding in de meeste gevallen geen automatisme meer. Mensen die het initiatief nemen om iemand anders voor te dragen voor een onderscheiding, moeten een lange weg bewandelen. In de procedure die volgt zijn de burgemeester, de commissaris van de Koningin, het Kapittel voor de Civiele Orden en zelf de minister betrokken. Als de aanvraag voldoet aan een aantal strenge eisen, dan wordt in naam van Hare Majesteit de Koningin een onderscheiding uitgereikt. Men moet zich onderscheiden van anderen door zich op diverse en markante wijze te hebben ingezet.

Ik moet zeggen, ik deed het met buitengewoon veel genoegen. Ik heb vanmorgen 3 inwoners van onze gemeente enorm zien genieten van hetgeen hen overkwam. Zonder uitzondering mensen die zich met veel energie en ieder op zijn eigen manier, hebben ingezet voor de samenleving. Voor de foto's en andere informatie verwijs ik u naar de site van de gemeente Warmond. Ze spreken boekdelen. We zijn trots op ze.

De plechtigheden hebben de hele ochtend geduurd. Zoals het protocol het voorschrijft waren we precies om 12:00 uur klaar.

Vanmiddag zat ik, alsof er niets gebeurd was, in de collegekamer van de gemeente Leiden. Overigens een prachtige ruimte die daar achter de historische voorgevel in de Leidse Breestraat schuilgaat. We waren in een extra bijeenkomst bij elkaar met het dagelijks bestuur van de regio Holland Rijnland en we spraken over de Rijnlandroute, een wegverbinding tussen Katwijk en de A4. Over deze weg is de afgelopen tijd al veel gesproken in de regio. Vandaag hebben we besloten om een tunnelvariant die is ingebracht door de gemeente Voorschoten, samen met een paar andere varianten, meenemen in de vervolgstudie. Voor veel mensen in de regio, en zeker in Voorschoten is dat een belangrijk besluit. Op 18 mei moet het Algemeen Bestuur van de regio hierover nog wel een definitief besluit gaan nemen. Voor nadere informatie verwijs ik u naar de site van Holland Rijnland. Vanaf maandag treft u daar de details van het besluit aan.

Normaal zeg ik op deze plaats prettig weekend. Dit keer echter niet. Morgen is het koninginnedag en dan mag ik dus weer aan het werk. Het verslag kunt u hier morgen lezen.

Tot morgen dus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten