woensdag 20 april 2005

Klankbordgroep

Vanmorgen eerst 'onze' regionale krant, het Leidsch Dagblad maar eens opengeslagen om te zien wat er overgebleven is van het persgesprek waarover ik u maandag schreef. Ik moet zeggen dat ik me aardig kon herkennen in het betreffende artikel. In ieder geval komt duidelijk naar voren wat de gevolgen voor Warmond zijn wanneer de fusie per 1 januari niet door mocht gaan.

Bijzondere aandacht had de krant voor mijn aankondiging dat ik binnenkort een werkbezoek ga afleggen in het Lage Land, het Warmondse gebied aan de 'overkant' van de Kagerplas. Gezien de geografische ligging van dit gebied is er enige discussie over de vraag of dit gebied niet beter bij de gemeente Alkemade zou passen. Het artikel leverde me vandaag al een telefoontje op van een bewoner van het Lage Land die een hartstochtelijk beroep op me deed om dit gebied toch vooral bij Warmond (en straks Teylingen) te houden. Tijdens mijn werkbezoek in de maand mei zal ik mijn oor eens goed te luisteren leggen.

Vanmiddag regulier overleg gehad met politie en brandweer. Vandaag heb ik me nog eens extra laten informeren over risico's rondom de verschillende evenementen in onze gemeente. Daarbij spraken we vooral over zaken als parkeren, alcoholgebruik en bereikbaarheid door hulpdiensten tijdens grote evenementen. Voor deze evenementen geeft de burgemeester vergunningen af en het is dus van belang dat ik goed op de hoogte ben van mogelijke risico's. Voor mij een belangrijk onderwerp omdat de bezoekers van al die Warmondse evenementen moeten kunnen rekenen op een veilige omgeving. Daar kunt u mij dus op aanspreken.

Vanavond was ik voor de tweede keer aanwezig bij de 'klankbordgroep' Teylingen in het gemeentehuis van Sassenheim. In deze vergadering zitten vertegenwoordigers uit de drie gemeenteraden bijeen om de fusie op het niveau van de gemeenteraden te begeleiden. Het blijft zo nu en dan nog wel een beetje een botsing van culturen, maar dat is natuurlijk niet zo vreemd. De inwoner van Teylingen bestaat immers ook nog niet. Toch bespeur ik wel steeds meer een gezamenlijk gevoel om de fusie tot een goed einde te brengen. Vanavond is er vooral gesproken over zaken als instelling van de nieuwe griffie en investeringen in automatisering voor de nieuwe gemeente. Ook heeft men gesproken over de manier waarop inwoners straks kunnen worden betrokken bij het werk van de nieuwe gemeenteraad. Boeiende discussie maar nog zonder duidelijke uitkomst. De betreffende werkgroep gaat hier nog een keer goed naar kijken.

Tot morgen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten