dinsdag 5 april 2005

Fileleed

Vanmorgen met moeite door al het verkeer gekomen. Er stond een flinke file op de A44 en dan zie je direct dat ook alle belangrijke wegen binnen onze regio direct vastlopen. Dus stond ik tussen Lisse en Sassenheim helemaal stil. Op zulke momenten realiseer ik me weer eens hoe kwetsbaar onze regionale infrastructuur is. Als lid van het dagelijks bestuur van de regio Holland Rijnland ben ik verantwoordelijk voor het beleidsterrein verkeer & vervoer. Binnen deze regio hebben we het probleem van de kwetsbaarheid al lang geleden met elkaar vastgesteld. De afgelopen tientallen jaren zijn we in onze regio doorgegaan met de bouw van steeds meer woningen zonder dat we ook de wegen hebben aangepast aan de bijbehorende toename van het verkeer. Naast de normale groei van het autoverkeer is dat een van de belangrijkste oorzaken van onze kwetsbaarheid. Om het probleem niet nog groter te maken hebben we nu afgesproken dat we toekomstige grote bouwlocaties alleen gaan ontwikkelen wanneer vooraf duidelijk is dat de benodigde uitbreiding van wegen er ook komt. Een van de belangrijkste projecten waar we momenteel aan gaan werken is de verbetering van de N206 tussen Katwijk en de A44, ook wel de Rijnlandroute genaamd. De komende maanden gaan we voor deze verbinding belangrijke besluiten nemen. Vanmiddag heb ik met de ambtenaren van de regio uitgebreid besproken hoe we de besluitvorming met betrekking tot dit onderwerp de komende tijd gaan organiseren.

Daarnaast hebben we vanmorgen de wekelijkse besluitenlijst in het college van burgemeester en wethouders afgewerkt. Vandaag geen bijzonderheden wat mij betreft.

Tenslotte heb ik vanmiddag met een ambtenaar uit onze eigen organisatie gesproken over de vele evenementen die Warmond rijk is. Binnenkort hebben we de opening van het watersportseizoen en dat is ook het startsein voor een groot aantal andere evenementen. Zo zijn er de droge en de natte Kaagweek, de Schippertjesdagen, de Strontrace en ga zo maar door. Ik kijk er echt naar uit. Het zijn allemaal feestelijke gebeurtenissen, maar op het gebied van openbare orde en veiligheid zitten er ook een aantal serieuze aspecten aan de organisatie van al deze evenementen. We willen natuurlijk dat de evenementen ook veilig en zonder ongelukken verlopen Als burgemeester ben ik daarvoor ook verantwoordelijk. Daarom ben ik de komende tijd bij de vele voorbereidingen betrokken. U leest het nog wel.


Morgen en overmorgen ben ik weer eens buiten de deur om me met een groepje andere nieuwe burgemeesters verder te verdiepen in dit boeiende vak. Ik zal u op de hoogte houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten