donderdag 13 januari 2005

Indrukwekkende dag

Vanmiddag de installatie in Warmond, maar voor het zover was ben ik eerst nog bij het dagelijks bestuur van Holland Rijnland geweest. Dat is de nieuwe regio die is ontstaan na de samenvoeging van de Leidse regio en de Duin- en Bollenstreek. We vergaderen 1 keer per twee weken op donderdagochtend. De nieuwe regio bestaat pas kort waardoor we onze weg nog een beetje moeten vinden, maar dat gaat snel. We hebben wat langer gesproken over het profiel van onze nieuwe regio. Met andere woorden, wat willen we als regio zijn, welke dingen vinden onze inwoners belangrijk en hoe kunnen we daar als regionaal bestuur iets mee doen. Een discussie die we de komende tijd gaan voorzetten met andere inwoners en organisaties uit de regio.

Daarna thuis een hapje gegeten en voor dat we met de hele familie naar Warmond vertrokken, nog een laatste keer de speech voor de middag doorgenomen. De installatiebijeenkomst begon om 1530 uur in het Trefpunt. Samen met de leden van raad en college kwamen we de zaal binnen waar alle genodigde eerdereen plaatsje hadden gekregen. Dat is tenminste een entree maken. De toespraken waren goed voorbereid, vriendelijk, humoristisch en zo nu en dan ook wat serieus van toon, precies goed wat mij betreft. Men heeft veel verwachtingen van mijn komst naar Warmond, zoveel is wel duidelijk. De rij van sprekers werd afgesloten door Wethouder Antoon de Vroomen van wie ik uiteindelijk de ambtsketen overgedragen kreeg. Hiermeewas het allemaal echt geworden. Vervolgens was ik aan de beurt. Het is best lastig om zo'n toespraak te maken voor een groep mensen die je nog niet zo goed kent. Je wilt rekening houden met gevoeligheden die er zijn, maar het moet ook geen oppervlakkig verhaal worden. Mijn toespraak treft u aan onder de daarvoor bestemde button "Toespraken". Ik zie uw reactie natuurlijk graag tegemoet.

Daarna de receptie. Voordat het openbare deel van start ging heb ik nog even bij kunnen praten met de genodigden, waaronder m'n eigen vader, moeder, broers en een aantal oud-collega's. Leuk dat deze mensen er allemaal bij waren, ik stelde dat bijzonder op prijs. Opnieuw jammer dat er te weinig tijd was om echt bij te praten, maar dat maken we in de toekomst wel weer een keer goed. Bij de openbare receptie na afloop heb ik veel, heel veel nieuwe mensen leren kennen. Veel inwoners en een mooie doorsnee van het Warmondse verenigingsleven zag ik aan me voorbijtrekken. Het goed om op deze manier even kort kennis te maken met zoveel verschillende mensen. Teveel om allemaal direct de eerste keer te onthouden, maar dat komt nog wel. Het begin is er in ieder geval. De gesprekken leveren opnieuw een bevestiging van de hechte band die de Warmonders met hun gemeenschap hebben.

Het was een bijzonder dag en een indrukwekkend welkom. Dankzij de enorme inzet van vele medewerkers zal ik deze dag niet snel meer vergeten. Morgen gaan we aan het werk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten