vrijdag 28 januari 2005

Hoe bevalt het nu?

Als het gaat om de vragen die mij de laatste tijd het meest worden gesteld, dan merk ik de laatste tijd een flinke toename van de vraag "en, hoe bevalt het in Warmond?". Blijkbaar zijn veel mensen van mening dat ik op deze vraag na twee weken zo langzamerhand wel een antwoord klaar moet hebben. Nu zit ik over het algemeen niet zo snel om antwoorden verlegen, maar voor deze is het nog wel wat vroeg. Ik beloof u dat ik na een maand of 3 een keer terugkom met een wat meer uitgebreide reactie, maar daar heeft u nu niets aan. Daarom toch maar even een eerste reactie.

U zult er niet echt van op kijken wanneer ik zeg dat de eerste twee weken me eigenlijk heel goed zijn bevallen. Daar zijn een paar redenen voor, waarvan ik de belangrijkste zal noemen. Op de eerste plaats is het de sfeer die ik in het Warmondse aantref. De kleine kern, het dorpse karakter, het heeft meer dan ik verwacht had invloed op de manier waarop mensen met elkaar omgaan. De onderlinge verbondenheid is daardoor sterker dan in grotere gemeenten en dat heeft me in positieve zin verrast. Ook binnen de ambtelijke organisatie tref ik dat zelfde gevoel aan. Mensen hebben hier wat voor elkaar over. Kom daar tegenwoordig nog maar eens om. Dat maakt het werken in Warmond wel heel bijzonder.

De tweede reden heeft meer te maken met de inhoud van het werk. Als gevolg van de fusie met Voorhout en Sassenheim zijn wij in de gelegenheid om een hele nieuwe organisatie op te gaan bouwen. Een moderne organisatie die straks als geen ander in staat is de dienstverlening aan de inwoners goed te organiseren voor een redelijke prijs. Juist in dit proces kan ik goed gebruik maken van mijn ervaringen uit het verleden. Ik heb gemerkt dat het enthousiasme waarmee veel mensen aan dit proces meewerken ook op mij aanstekelijk werkt.
Is er dan niets tegengevallen zult u zich afvragen. Dat valt dus erg mee. Ik mis mijn oude collega's natuurlijk wel een beetje. Daarnaast lukt het niet meer om zo nu en dan op de fiets naar het gemeentehuis te komen.

Mogenochtend ben ik om 0930 uur bij het voorleesontbijt in de bibliotheek in Warmond. In het kader van de nationale voorleesdagen 2005 mag ik ook iets voorlezen. Dat zijn trouwens ook leuke dingen om te doen.
Prettig weekend

Geen opmerkingen:

Een reactie posten